Skip to the content

B3-vitamin – niacin

Minimælk, æg, røget laks og jordnødder
Du finder B3-vitamin i rigtig mange forskellige fødevarer – i alt fra røget laks til jordnødder.

Hvorfor er det vigtigt at få B3-vitamin?

Din krop bruger B3-vitamin til at lave maden, du spiser, om til brændstof og byggesten i kroppen.

Vitaminet er altså med til at sørge for, at du har energi til at bevæge dig, til at dit hjerte kan slå, og at din hjerne fungerer.

Kroppen bruger også B3-vitamin til at vedligeholde dit nervesystem, dine slimhinder og din hud.

B3-vitamin kaldes også for niacin.

Hvad skal jeg spise for at få B3-vitamin?

Du får B3-vitaminer fra rigtig mange forskellige madvarer, både fra plante- og dyreriget. De største kilder til B3-vitamin er dog kød og fjerkræ, mælkeprodukter og kornprodukter.

Du kan fx få B3-vitamin fra disse animalske fødevarer:

  • kød
  • fisk
  • lever
  • mælk
  • æg

Og fra disse fødevarer fra planteriget:

  • korn
  • pasta
  • ris
  • brød
  • havregryn
  • morgenmadsprodukter lavet på korn
  • gær
  • bælgfrugter
  • linser
  • nødder
  • pastinakker
  • spinat
  • grønkål

Kan jeg få for lidt B3-vitamin?

Ja, du kan godt få for lidt B3-vitamin. Det ser man dog meget sjældent hos raske danskere.

I Danmark får vi generelt dækket vores behov for B3-vitamin gennem den mad, vi spiser. B3-vitamin findes nemlig i mange helt almindelige fødevarer.

Spiser du ikke kød og mælkeprodukter, kan du i stedet hente B3-vitaminerne ved at spise masser af fuldkorn, bælgfrugter og linser. Så er du sikker på, at du får nok B3-vitamin.

Symptomer på mangel på B3-vitamin kan fx opstå, hvis du lider af anoreksi, har et alkoholproblem eller anden sygdom. Symptomerne kan opstå efter 50-60 dages kost med lavt niacinindhold.

Manglen viser sig ved:

  • hududslæt
  • opkastning og diarré
  • tørre læber og mundhule
  • forandringer på tungen
  • træthed og mathed

Kan jeg få for meget B3-vitamin?

Nej, det kan du ikke. Hvis du spiser for meget B3-vitamin, vil din krop automatisk skylle det ud med urinen.

Som det ser ud lige nu, er der ikke nogen studier, der viser, at det kan være farligt at få meget B3-vitamin.

For en sikkerheds skyld bør du dog holde dig til de daglig anbefalede mængder, hvis du tager kosttilskud. Medmindre det er ordineret af en læge selvfølgelig.

................................................................................................................................................................................................

Læs mere