Skip to the content

E-vitamin

Planteolie, mandler, æg og mælk
Du finder især E-vitamin i fedtholdige fødevarer som eksempelvis olier, mandler, mælk og æggeblomme.

Hvorfor er det vigtigt at få E-vitamin?

Din krop bruger E-vitamin i immunforsvaret, i nervesystemet, i dine celler, i dit blod og i dit immunforsvar.

E-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det vil sige, at det bliver opløst i fedt og i fede fødevarer.

Hvad skal jeg spise for at få E-vitamin?

E-vitamin finder du primært i mad med fedt i. Du kan godt få små mængder E-vitamin fra enkelte frugter, bær og grøntsager, men der er mest E-vitamin i fx:

  • planteolier
  • nødder
  • mandler
  • frø og kerner
  • torskelever
  • æggeblomme
  • fuldkorn
  • fede mælkeprodukter
  • torskerogn

Kan jeg få for lidt E-vitamin?

Ja, du kan godt få for lidt E-vitamin.

E-vitamin-mangel er dog meget sjældent hos raske danskere.

Problemet opstår næsten udelukkende, hvis du har svære sygdomme i dine tarme, lever eller i din bugspytkirtel.

Symptomer på mangel på E-vitamin:

  • balanceforstyrrelser
  • gangbesvær
  • synsforstyrrelser
  • muskeltræthed

Kan jeg få for meget E-vitamin?

Ja, du kan godt få for meget E-vitamin. Men generelt kan du ikke spise dig til skadelige mængder E-vitamin gennem helt almindelig mad.

De forgiftninger, man primært ser, skyldes alt for store mængder kosttilskud.

Overdosering af E-vitamin kan virke blodfortyndende og giver risiko for hjerneblødning, infektioner og hjertesvigt.

I den mere milde ende kan symptomerne være hovedpine, træthed og mavesmerter.

Tag aldrig større doser tilskud end den daglige anbefalede mængde, medmindre det er ordineret af en læge.

................................................................................................................................................................................................

Læs mere