Skip to the content

E-vitamin

Planteolie, mandler, æg og mælk
Du finder især E-vitamin i fedtholdige fødevarer som eksempelvis olier, mandler, mælk og æggeblomme.

Hvorfor er det vigtigt at få E-vitamin?

E-vitamin er vigtigt for immunforsvaret og for funktionen af nerver.

E-vitamin beskytter også fedtstoffer i kroppen mod at blive harske og mod at blive nedbrudt. Cellemembraner er blandt andet opbygget af fedtstoffer. E-vitamin beskytter dermed cellemembraner.

E-vitamin er en antioxidant. En antioxidant er et kemisk stof, der modvirker iltning (oxidation). Antioxidanter virker ved at bekæmpe de såkaldte frie radikaler.

Frie radikaler er molekyler, der er kemisk ustabile og derfor meget gerne vil koble sig på et stof og oxidere – det vil sige – ødelægge det.

E-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det vil sige, at det opløses i fedt og i fede fødevarer.

Hvad skal jeg spise for at få E-vitamin?

Du kan få E-vitamin fra fødevarer som planteolier, nødder, mandler, torskelever og æggeblomme.

Kan jeg få for lidt E-vitamin?

Mangel på E-vitamin er sjældent i Danmark.

Kan jeg få for meget E-vitamin?

Hvis du tager tilskud, så tag ikke mere end anbefalet.

For meget E-vitamin kan give hovedpine, træthed og problemer med maven.