Skip to the content

D-vitamin

Laks, hellefisk, skæreost og æg
Du kan især finde D-vitamin i fede fisk, i æg og i ost, men det kan være svært at få dækket dit behov for D-vitamin gennem kosten alene.

Hvorfor er det vigtigt at få D-vitamin?

Din krop bruger bl.a. D-vitamin i dit immunforsvar, til at vedligeholde dine muskler og til at hjælpe med at optage calcium (kalk), så du kan opbygge dine tænder og knogler.

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin.

Det betyder, at vitaminet kun bliver opløst i kroppen, hvis du spiser vitaminet sammen med fedt. En smule fedt er nok.

Solens stråler er den bedste kilde til D-vitamin

Du kan få D-vitamin på to måder: ved at spise bestemt mad og ved at gå ud i solen.

I modsætning til andre vitaminer kan din krop nemlig selv producere D-vitamin. Kroppen laver D-vitamin, når solens stråler rammer din hud. 

Solens stråler på din hud er den allerbedste kilde til D-vitamin.

Om vinteren er solens stråler i Danmark ikke kraftige nok til, at du kan danne D-vitamin i huden. 

Hvad skal jeg spise for at få D-vitamin?

Du kan også spise dig til D-vitamin, men det er svært at få dækket din krops behov kun fra mad.

Mængden af D-vitamin er nemlig generelt ikke ret høj i mad.

Du får især D-vitamin fra fede fisk, men der findes også D-vitamin i mindre mængder andre steder:

  • fede fisk (fx sardiner, laks, makrel, sild)
  • fiskelever og -rogn
  • æggeblommer
  • kød
  • fedtstoffer, fx smør
  • mælk

Kan jeg få for lidt D-vitamin?

Ja, du kan godt få for lidt D-vitamin. Faktisk er en ret stor andel af danskerne i underskud af D-vitamin i vinterhalvåret.

Overvej derfor at tage et tilskud D-vitamin i de mørkeste vintermåneder, især hvis du:

  • er ældre
  • har meget mørk hud
  • går meget tildækket, når du er ude i solen
  • ikke spiser fisk

Symptomer på D-vitaminmangel er fx:

  • rastløshed
  • irritation
  • svedtendens
  • nedsat appetit
  • svækkede knogler
  • engelsk syge (børn)
  • knogleskørhed (voksne)
  • muskelsmerter

Kan jeg få for meget D-vitamin?

Ja, du kan godt få for meget D-vitamin – ikke fra hverken solen eller fra din mad, men hvis du tager for store mængder kosttilskud.

Symptomerne på D-vitamin-forgiftning er kvalme, forstoppelse, depression og hovedpine. Voldsom overdosering af D-vitamin kan give nyreskader.

Tag derfor aldrig mere end den daglige anbefalede mængde D-vitamin, medmindre det er ordineret af en læge.

................................................................................................................................................................................................

Læs mere