Skip to the content

D-vitamin

Sild, hellefisk, skæreost og æg
Du kan især finde D-vitamin i fede fisk, i æg og i ost, men det kan være svært at få dækket dit behov for D-vitamin gennem kosten alene.

Hvorfor er det vigtigt at få D-vitamin?

D-vitamin er vigtigt for, at kroppen kan optage mineralerne calcium og fosfor, for opbygning af knogler og tænder, og for musklerne.

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det vil sige, at det virker i kroppen, når du spiser det sammen med fedt og findes i fødevarer, der indeholder fedt. Vitaminet bliver lagret i kroppens fedtdepoter.

D-vitamin er faktisk et hormon og ikke et vitamin, fordi kroppen kan danne det selv.

Hvordan får jeg D-vitamin?

D-vitamin får du blandt andet fra solen, og den største kilde til D-vitamin er solen om sommeren. Når solens stråler rammer vores hud, dannes der D-vitamin.

Pas på, at du ikke bliver forbrændt, det er ikke sundt. Husk solcreme.

Om vinteren er solens stråler ikke kraftige nok til, at huden kan danne det vigtige D-vitamin. Og selvom kroppen har gemt D-vitamin på lageret, er der sjældent nok til hele vinteren.

Det er svært at spise sig til nok D-vitamin, da der findes D-vitamin i få madvarer (fisk, æg og ost) og ikke i særlig store mængder.

Derfor er det en god idé at tage et tilskud D-vitamin i vinterhalvåret (september-maj).

Kan jeg få for lidt D-vitamin?

Mange danskere mangler D-vitamin. Husk derfor at spise fisk, og kom ud i solen.

Hvis du får for lidt D-vitamin kan dine muskler blive svage, og du kan få ondt i knoglerne og rundt omkring i kroppen. Du kan også føle dig træt.

Hvis du får for lidt D-vitamin, optager kroppen mindre calcium og fosfor. Det kan give svage knogler og dermed osteoporose.

Kan jeg få for meget D-vitamin?

Hvis du tager et tilskud af D-vitamin, så tag kun den anbefalede mængde.

Hvis du har taget for meget D-vitamin tilskud kan du få kvalme, opkast, hovedpine og forstoppelse. Det kan også give forstyrrelser i hjerterytmen.