Skip to the content

Mineraler

Gul baggrund med skæreost, rugbrød, bananer, fisk, grønkål, yoghurt og andet mad
Der er mineraler i næsten al mad, men der er forskel på, hvor du finder de forskellige mineraler. Spis derfor varieret.

Hvad er mineraler?

Mineraler er stoffer, som din krop skal bruge for at kunne fungere. Kroppen bruger fx mineraler, når dit blod skal størkne, når kroppen transporterer ilt rundt i dit blod og til dit immunforsvar.

Din krop kan ikke selv lave mineraler. Derfor skal du have mineralerne fra den mad, du spiser. De vigtigste mineraler, din krop skal bruge, er calcium, magnesium, jern, zink, selen og jod. 

Der er mineraler i nærmest alle fødevarer. I nogle madvarer finder du meget jern, fx i kød, mens du får selen fra fede fisk.

Derfor bør du spise varieret. At spise varieret betyder, at man spiser en masse forskelligt i løbet af en uge

Spiser du efter Madpyramiden, får din krop dækket alle sine behov for de forskellige mineraler.

Oversigt: Hvor finder jeg mineralerne?

I oversigten nedenfor kan du læse, hvilke mineraler du især finder hvor.

Mad

Mineraler

Grøntsager, frugt og bær Jern, jod, kalium og magnesium
Kartofler Magnesium og kalium
Fuldkorn Magnesium, jern, selen og zink
Beriget salt og præfabrikeret brød Jod, natrium og kalium
Mælk og mejeriprodukter Calcium, kalium, magnesium, selen, zink og jod
Fisk Selen, zink, magnesium og jod
Kød og fjerkræ Magnesium, jern, selen og zink
Lever Jern
Vegetabilske olier, nødder, frø og kerner Magnesium
Postevand Jod og magnesium


Hvad bruger kroppen mineraler til?

Læs eksempler på nogle af de vigtigste opgaver, de forskellige mineraler har i din krop.

  • Calcium og magnesium opbygger og vedligeholder knogler og skelet.
  • Zink opbygger og vedligeholder væv i kroppen.
  • Calcium og magnesium sørger for, at musklerne kan arbejde.
  • Calcium er med til at få blodet til at størkne.
  • Jern er med til at transportere ilt rundt til hele kroppen.
  • Zink, magnesium og jod er med til at lave kulhydrater, proteiner og fedt fra maden om til brændstof.
  • Zink og selen er vigtige for immunforsvaret, som holder dig rask.
  • Jod er vigtig i produktionen af hormoner.

Kan jeg få for mange mineraler?

Det er nærmest umuligt at spise for mange mineraler fra helt almindelig mad. Men kosttilskud, især i megadoser, kan forgifte din krop.

Akut forgiftning kan give mavesmerter og forstoppelse, mens et for stort indtag af bestemte mineraler over længere tid fx kan lave kronisk skade på lever og nyrer, give føleforstyrrelser og øge risikoen for kræft.

Derfor bør du altid rådføre dig ved egen læge eller en diætist, før du begynder at tage doser af kosttilskud, som dækker mere end 100 procent af din krops daglige behov.