Skip to the content

Madpyramidens 3 lag

Madpyramiden har siden 1976 hjulpet danskerne med at spise bedre og mere varieret. Pyramiden viser, hvordan du kan spise over en periode 14 dage. Spis mest fra bunden, mindre fra midten og mindst fra toppen

Køb ind med Madpyramiden

Gode vaner begynder i supermarkedet. Men hvilken yoghurt er bedst for dig, og hvor meget fuldkorn bør der være i grovbollerne? Madpyramidens indkøbsguide hjælper dig med at træffe de gode valg, når du handler ind

Vitaminer

Spiser du med Madpyramiden, er du sikret de vitaminer, du har brug for – pånær D-vitamin, som er rigtig svært at få nok af i vinterhalvåret. Bliv klogere på D-vitamin, B12 og andre vitaminer og hvorfor de er så vigtige for dig og din krop

Mineraler

Spiser du efter Madpyramidens anbefalinger, får du også alle de mineraler, du har brug for. Læs, hvad din krop bruger blandt andet calcium, zink og magnesium til, og hvor i din kost du især finder mineralerne

Kalorier

Spiser du efter Madpyramiden madplaner, vil du ofte få den mængde kalorier, som man anbefaler. Men hvad er kalorier egentlig, og hvor meget skal du spise, hvis du for eksempel er meget aktiv i din fritid?

Hvor store portioner bør jeg spise?

Det kan være fristende at putte lidt ekstra på tallerkenen, når du spiser aftensmad. Følger du Madpyramidens madplaner, får du også hjælp til at spise de rigtige mængder – både som voksen og som barn

Madpyramiden bygger på De officielle Kostråd

Spiser du efter Madpyramiden, spiser du også efter De officielle Kostråd. Der er for eksempel skruet op for mængden af grøntsager, fuldkorn og fisk, så du blandt andet får de vitaminer og mineraler, du har brug for