Skip to the content

C-vitamin

Du kan finde C-vitamin i mange forskellige grøntsager, bær og frugter. Kartofler indeholder også C-vitamin.

Hvorfor er det vigtigt at få C-vitamin?

Din krop bruger bl.a. C-vitamin til at optage jern og til at danne bindevæv.

Bindevævet giver struktur til bl.a. dine muskler, knogler, tandkød og blodkar.

C-vitaminer er også en rigtig vigtig medspiller i dit immunforsvar, i dit stofskifte og i nervesystemet.

C-vitamin er også kendt som ascorbinsyre.

Hvad skal jeg spise for at få C-vitamin?

C-vitamin findes i frugter og grøntsager som eksempelvis:

  • kartofler, især nye 
  • citrusfrugter
  • hyben
  • persille
  • peberfrugt
  • solbær
  • brombær
  • grønkål
  • rosenkål
  • broccoli
  • kiwi
  • mango

Kan jeg få for lidt C-vitamin?

Ja, du kan godt få for lidt C-vitamin, men det er meget sjældent, at det sker i Danmark.

Problemet opstår for det meste kun, hvis du spiser meget ensformigt og aldrig får frugt og grøntsager.

C-vitamin-mangel kan også opstå, hvis du har en sygdom, som påvirker din krops evne til at optage maden.

Symptomer på mangel på C-vitamin er:

  • skørbug
  • infektioner
  • nedsat appetit
  • træthed
  • blødninger under benhinden (ved børn)
  • opsvulmet tandkød
  • tænderne løsner sig
  • dårlig sårheling
  • blødninger i huden

Kan jeg få for meget C-vitamin?

Ja, du kan godt få for meget C-vitamin.

Det er generelt svært at spise sig til skadelige mængder C-vitamin gennem helt almindelig mad.

Du bør dog aldrig tage et kosttilskud af C-vitamin, som ligger over den anbefalede daglige dosis. For store doser kan give diarré, oppustethed, svie ved vandladning og øger muligvis risikoen for nyresten.

................................................................................................................................................................................................

Læs mere