Skip to the content

A-vitamin

Gule peberfrugter, laks, hasselnødder og gulerødder
Du finder blandt andet A-vitamin i gule grøntsager, i nødder og i fede fisk som eksempelvis laks.

Hvorfor er det vigtigt at få A-vitamin?

Din krop kan ikke undvære A-vitamin.

Kroppen skal bruge A-vitamin til dit syn, til at holde huden sund og rask, til dine slimhinder (fx i munden og i næsen) og i børns tilfælde til at vokse med.

Hvis du er mand, bliver A-vitamin også brugt til at danne sædceller.

Kroppen kan gemme A-vitamin til senere. Den lagrer vitaminerne i dine fedtdepoter og i leveren. Derfor behøver du ikke spise A-vitamin hver dag.

Hvad skal jeg spise for at få A-vitamin?

A-vitamin finder du i meget forskellig mad både fra dyreriget og planteriget.

Der er blandt andet A-vitamin i disse fødevarer fra dyreriget:

  • mælk
  • ost
  • lever
  • fede fisk
  • skaldyr
  • æg
  • kød

Du finder også A-vitamin i nødder og i mørkegrønne bladgrøntsager og i orangefarvede frugter og grøntsager som:

  • spinat
  • grønkål
  • peberfrugt
  • gulerødder
  • tomater
  • græskar
  • hyben
  • mango

Kan jeg få for lidt A-vitamin?

Ja, du kan godt få for lidt A-vitamin. Men det er ekstremt sjældent, at det sker i Danmark.

Der er nemlig A-vitamin i rigtig mange af de fødevarer, vi spiser til dagligt i Danmark. Eksempelvis i mælk, smør og flere af de klassiske grøntsager på det danske bord som gulerødder og peberfrugt.

Mangel på A-vitamin er derimod et stort problem i udviklingslande, hvor de ikke har mulighed for at spise varieret. 

Eksempler på symptomer på A-vitamin-mangel:

  • natteblindhed (svært ved at se i svag belysning)
  • dårligt immunforsvar
  • tør og skællet hud

Kan jeg få for meget A-vitamin?

Ja, du kan godt få for meget A-vitamin. Faktisk er det ret farligt at få for meget A-vitamin.

Det er dog næsten umuligt at spise for meget A-vitamin i almindelig mad, medmindre du spiser virkelig (virkelig!) meget lever.

De fleste raske danskere har så stort et lager af A-vitamin, at de kan klare sig i op til et år uden at spise A-vitamin. 

De forgiftninger, vi ser i Danmark, skyldes generelt, at personen har taget et kosttilskud med A-vitamin i for store mængder over længere tid.

  • Hvis du tager et kosttilskud, så sørg for, at du ikke får mere A-vitamin end anbefalet (100 % RDI).
  • Hvis du er gravid, skal du især passe på ikke at få for meget A-vitamin. Det kan give skader på fosteret.

Hvis du over længere tid spiser 5-10 gange så meget A-vitamin, som det er anbefalet, risikerer du:

  • tør hud
  • tørre slimhinder
  • kløe
  • hårtab
  • knogle- og ledsmerter
  • leverskade
  • knogleskørhed