Skip to the content

K-vitamin

Bønner, spidskål, kikærter og grønkål
Du finder især K-vitamin i mørkegrønne grøntsager som eksempelvis grønkål og bønner. Spidskål og kikærter indeholder også K-vitamin.

Hvorfor er det vigtigt at få K-vitamin?

K-vitamin er vigtigt for, at dit blod kan størkne eller koagulere, som det også hedder. Deraf navnet K-vitamin.

K-vitamin er også vigtigt for knoglernes sundhed, og for at din krop kan danne proteiner.

Hvad skal jeg spise for at få K-vitamin?

Der er to slags K-vitamin:

  • K1-vitamin kan du finde i fødevarer som persille, spinat, kikærter, broccoli, rosenkål, grønkål, spidskål og bønner.
  • K2-vitamin bliver dannet af bakterier i tarmen.

K-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det vil sige, at det opløses i fedt og findes i fødevarer, der indeholder fedt.

K1-vitamin bliver også kaldt for Phylloquinon. K2-vitamin bliver også kaldt for Menaquinon.

Kan jeg få for lidt K-vitamin?

Mangel på K-vitamin er sjældent. Hvis du mangler K-vitamin, har dit blod sværere ved at størkne. Du får lettere ved at få næseblod og blå mærker.

Kan jeg få for meget K-vitamin?

Der er ikke nogen kendte bivirkninger.