Skip to the content

Selen

Du finder selen i meget forskellig mad, bl.a. i æg, bønner, champignon og makrel.

Hvorfor er det vigtigt at få selen?

Selen er et mineral, der har mange forskellige gavnlige virkninger i din krop.

Selen kan bl.a. virke som en antioxidant, der beskytter din krops celler. Selen styrker også dit immunforsvar og hjælper mod inflammation (betændelse).

Mineralet øger også fertiliteten hos mænd. Derudover er selen vigtig for nogle af de hormoner, som holder dit stofskifte oppe.

Hvad skal jeg spise for at få selen?

Selen findes i mange forskellige fødevarer:

  • fisk
  • skaldyr
  • fjerkræ
  • kød
  • mælk og mejeriprodukter
  • indmad, især i lever og nyre
  • ost
  • æg
  • visse nødder, fx paranødder
  • korn
  • grøntsager

Kan jeg få for lidt selen?

Det er meget sjældent, man ser mangel på selen i Danmark, fordi det findes i så mange forskellige fødevarer.

Hvis du spiser vegansk, skal du være opmærksom på, om du får nok selen, fordi vi generelt får ret meget selen fra kød og mejeriprodukter. Mangel på selen kan give dig hjertesygdomme og ledsygdomme.

Kan jeg få for meget selen?

Nej, ikke fra helt almindelig mad. Hvis du tager et kosttilskud, så tag aldrig mere end den anbefalede daglige dosis.

Selenforgiftning ser man normalt kun, hvis du tager store doser kosttilskud.

Tager du for store doser kosttilskud med selen over en længere periode på nogle uger, kan du få en række symptomer som:

  • træthed
  • hvidløgsånde og metalsmag i munden
  • rødme og irritation af huden
  • neglefortykkelse og -misfarvning
  • føleforstyrrelser i arme og ben
  • hårtab
  • smerter ved hjertet
  • i alvorlige tilfælde lammelser

................................................................................................................................................................................................

Læs mere