Skip to the content

Fedtstoffer

Mættet eller umættet: Hvilket fedt bør jeg spise?

Det er vigtigt at få lidt fedt hver dag, for fedt indeholder forskellige vitaminer som A, D, E og K. Vitaminerne er nødvendige for kroppen.  

Vælg flydende, umættede fedtstoffer som planteolie frem for hårde, mættede fedtstoffer som smør og smørbare produkter. Varier meget gerne mellem forskellige former for planteolier.

En god huskeregel er, at umættet fedt er flydende ved køleskabstemperatur, mens mættet fedt er hårdt ved køleskabstemperatur. 

  • Umættede fedtsyrer finder du især i planteolier, flydende margariner og fede fisk. De umættede fedtsyrer bliver opdelt i to grupper: de enkeltumættede, som for eksempel er i olivenolie, og de flerumættede, som for eksempel er i fede fisk. 
  • Mættede fedtsyrer finder du især i smør og blandingsprodukter, i mejeriprodukter og i kød. Spar på det mættede fedt ved at spise mindre smør og færre blandingsprodukter og vælge magre mejeriprodukter og magert kød.

Hvor meget olie, smør og margarine bør jeg spise?

25-30 gram olie, smør og margarine om dagen er passende. Det svarer til cirka to spiseskefulde.

De to spiseskefulde fedt, du bør spise dagligt, tæller det fedt, som du smører på brød. Fedtet tæller også det fedt, som du bruger, når du laver mad – for eksempel til at stege i eller lave dressing af.

Meget af det fedt, vi spiser, kommer fra "skjult fedt", for eksempel fra kød og mælkeprodukter. Derfor er det vigtigt, at du vælger de fedtfattige produkter.

Pas på, at olien ikke bliver for varm

Nogle olier danner sundhedsskadelige stoffer, når du bruger dem til stegning.

Olier med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer – fx solsikkeolie og majsolie – er mindre stabile, når de bliver varme, end olier med et højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer – fx rapsolie og olivenolie. Ved almindelig brug i køkkenet er det ikke noget problem for sundheden.  

Pas alligevel på, at olien ikke bliver for varm. Branket mad er ikke sund.

Bager du, kan du roligt bruge olier med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer, for her er olien beskyttet af dejen.

Er fedtstoffer klimavenlige?

Klimaaftrykket varierer alt efter typen af fedtstof.

Rapsolie har for eksempel et klimaaftryk på knap 4 kilo CO2-ækvivalenter pr. kilo produkt, animalske fedtstoffer som smør har et klimaaftryk på knap 7 kilo CO2-ækvivalenter pr. kilo produkt.

Fedtstoffer bør dog spises i så små mængder, at fedtet i sig selv ikke har nogen stor betydning for madens samlede klimaaftryk.