Skip to the content

Æg

Æg indeholder mange forskellige vitaminer og mineraler

Æg indeholder blandt andet vitaminerne A, B, D og E og mineralerne kalium, fosfor, jern, zink og selen. 

Æg er en god kilde til protein, fordi æg indeholder alle 9 essentielle aminosyrer.

Essentielle aminosyrer kan betegnes som de fundamentale byggesten i opbygningen af kroppens proteiner. Det betyder, at proteinerne fra æg kan bidrage til at opbygge ethvert protein i kroppen.

Hvide og blomme: Protein, fedt og kolesterol

Æggehvide indeholder protein og meget lidt fedt og kulhydrat, mens æggeblomme indeholder protein og en del fedt.

Hele æg indeholder knap 10 gram fedt pr. 100 gram.

Hviden indeholder stort intet fedt, mens blommen indeholder 26,5 gram fedt pr. 100 gram.

Kolesterol er der også i æggeblommen. Det er først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets indhold af kolesterol. Æg kan dog få blodets indhold af kolesterol til at stige hos nogle personer.

Hvor mange æg kan jeg spise?

Du kan spise æg flere gange om ugen. Raske mennesker kan spise op til 7 æg om ugen. 

Du kan få æg i flere vægtklasser. Små æg vejer omkring 50 gram, mens store æg vejer 60-70 gram. Vælg den størrelse æg, der passer bedst til det, du skal bruge dem til. 

Er æg klimavenligt?

Æg har et klimaaftrykket er på cirka 2 kilo CO2-ækvivalenter pr kilo. Det er forholdsvis lavt. Derfor kan æg være en lille del af klimavenlig mad.