Skip to the content

Nødder og mandler

Mandler
Mandler og nødder ligger i midten af Madpyramiden. Du kan spise op til 30 gram nødder og mandler om dagen.

Nødder indeholder en lang række næringsstoffer

Nødder og mandler indeholder protein, kostfibre, vitaminer som E-vitamin, mineraler som fosfor, magnesium, jern, jod og zink og de sunde umættede fedtsyrer, herunder n-3 fedtsyrer.

Nødder indeholder dog også meget energi, og derfor skal du ikke spise for mange nødder. 

Varier dit valg af nødder og spis de nødder, du bedst kan lide. Det anbefales dog ikke, at du spiser kokos og nødder, der olierede, honning- eller sukkerristede. 

Undgå også saltede nødder. Danskerne spiser generelt markant meget mere salt end de anbefalede 6 gram dagligt.

Hvor mange nødder og mandler bør jeg spise?

Du kan spise op til 30 gram nødder og mandler om dagen. Det svarer cirka til ½ dl eller en lille håndfuld.

Spis nødder som en del af morgenmaden, fx blandet i en mysli eller drysset over yoghurt eller havregryn. Du kan også drysse nødder over salater, asiatiske eller indiske retter.  

Er nødder og mandler klimavenlige?

Nødder har et lille klimaaftryk op under 1 kilo CO2-ækvivalenter pr. kilo. Derfor kan nødder være en del af en klimavenlig mad.

................................................................................................................................................................................................

Læs mere