Skip to the content

Frø og kerner

Frø og kerner som græskarkerner, pinjekerner og sesamfrø ligger i midten af Madpyramiden.

Frø og kerner har et højt indhold af umættet fedt

Frø og kerner som pinjekerner, sesamfrø og græskarkerner har et højt indhold af kostfibre og et højt indhold af fedt – især det sunde umættede fedt.

Fedtholdige frø og kerner indeholder blandt andet B-vitaminer og mineralerne kalium, fosfor, jern og zink. 

Hvilke frø og kerner bør jeg spise?

Det er fint at veksle mellem for eksempel pinjekerner, sesamfrø og græskarkerner.

Vælg ikke hørfrø eller solsikkekerner, hver gang du spiser frø og kerner.

Hørfrø og solsikkekerner indeholder nemlig store mængder cadmium, der er et tungmetal, der bliver opkoncentreret i kroppen. I store mængder kan cadmiun skade nyrerne. 

Hvis du knuser hørfrø, er der en risiko for forgiftning med blåsyre.

Ønsker du at få de gode næringsstoffer fra hørfrø i større mængder, bør du indtage hørfrøolie i stedet for knuste hørfrø.

Hørfrøolie indeholder nemlig ikke tungmetaller, der kan danne blåsyre. Hørfrøolien indeholder dog stadig de gode omega-fedtsyrer.

Andre frø som sesamfrø, pinjefrø, pinjekerner, græskarkerner og birkes indeholder også cadmium, men i meget mindre mængder end hørfrø og solsikkefrø.

Hvor mange frø og kerner bør jeg spise?

Spis 1-1½ spiseskefuld frø/kerner om ugen. Det er nok.

Du kan bruge frø og kerner som drys på brød, bagværk og salater engang imellem.

Er frø og kerner klimavenlige?

Frø og kerner har et lille klimaaftryk på omkring 1-2 kilo CO2-ækvivalenter pr. kilo

Frø og kerner har en lille betydning for kostens samlede klimaaftryk, fordi vi kun bør spise frø og kerne i meget små mængder.

................................................................................................................................................................................................

Læs mere