Skip to the content

Kalorieberegner

Hvor mange kalorier skal jeg spise?

Det er meget forskelligt, hvor meget energi og dermed hvor mange kalorier, vi har brug for.

Det kommer helt an på, hvor stor du er, hvor meget muskelmasse du har og hvor meget du bevæger dig.

Hvis du for eksempel er meget høj, stærk og bevæger dig meget, har din krop brug for mange kalorier til at holde sig kørende.

Hvis du ikke er så stor og ikke bevæger dig ret meget, har din krop ikke brug for ret mange kalorier.

Voksnes kaloriebehov

Kroppens kaloriebehov afhænger altid af den vægt, du har, og hvor meget du bevæger dig. Men som tommelfingerregel har voksne brug for 10.000 kilojoule dagligt.

Det svarer til ca. 2.400 kalorier.

Den tommelfingerregel passer nogenlunde til dig, der er:

  • en rask mand på 18-60 år med et stillesiddende arbejde eller studie, og som ikke bevæger dig meget i fritiden.
  • en rask kvinde på 18-60 år med et stillesiddende arbejde eller studie, og som bevæger dig jævnligt i fritiden. Det kan fx være en times rask gang dagligt eller tre timers sport om ugen.

Børns kaloriebehov

Som tommelfingerregel vil et gennemsnitligt barn, som bevæger sig mindst en time dagligt, have følgende kaloriebehov:

  • 2-5-årige skal spise ca. 1.250 kalorier (5.200 kilojoule)
  • 6-9-årige skal spise ca. 1.700 kalorier (7.000 kilojoule)
  • 10-14-årige skal spise ca. 2.150 kalorier (9.000 kilojoule)
  • Børn fra 14 år: Piger skal spise ca. 2.350 kalorier (9.800 kilojoule) og drenge ca. 2.800 kalorier (11.800 kilojoule)

 

Beregn dit behov for kalorier

Her kan du beregne dit eget eller dine børns daglige energibehov. Det vil sige den mængde kalorier, som din krop skal bruge fra mad og drikke hver dag til at holde din vægt, hvor den er lige nu.

  • Find først din vægt i kilo.
  • Find den rigtige formel i tabellen nedenfor. Formlen skal passe til din alder og dit køn.
  • Åbn din lommeregner og sæt din vægt ind i den rigtige formel. Lav regnestykket.
Piger 4-10 år 0,085 * vægt i kilo + 2,03
Drenge 4-10 år 0,095 * vægt i kilo + 2,11
Piger 11-18 år 0,056 * vægt i kilo + 2,90
Drenge 11-18 år 0,074 * vægt i kilo + 2,75
Kvinder 19-30 år 0,0615 * vægt i kilo + 2,08
Mænd 19-30 år:  0,064 * vægt i kilo + 2,84
Kvinder 31-60 år 0,0364 * vægt i kilo + 3,47
Mænd 31-60 år 0,0485 * vægt i kilo + 2,84
  • Vurdér så, hvor fysisk aktiv du er til hverdag. Det kalder vi for din PAL-værdi. 

PAL 1,3 – 1,5: Meget stillesiddende arbejde. Ingen, eller meget lidt fysisk aktivitet i fritiden.

PAL 1,6 – 1,7: Stillesiddende arbejde med lidt fysisk aktivitet. Lidt fysisk aktivitet i fritiden.

PAL 1,8 – 1,9: Stillesiddende arbejde og regelmæssig fysisk aktivitet i fritiden. Fysisk aktivitet kan svare til en times rask gang dagligt.

  • Gang det tal, du fandt frem til i regnestykket før, med din PAL-værdi.
  • Gang med 1000. Nu har du beregnet dit energibehov i kilojoule.
  • Divider med 4,2 for at få dit energibehov i kalorier.