Skip to the content

10 gode råd til at spise mere klimavenligt

Grøntsager belaster klimaet mindre end eksempelvis kød. Og så kan du tage cyklen, når du handler ind.

Hvordan spiser jeg mere klimavenligt?

Når du køber ind og laver mad, kan du gøre en stor forskel for klimaet – hver dag. 

Få 10 gode råd til at spise klimavenligt nedenfor.

1. Spis med Madpyramiden

Spiser du efter Madpyramidens anbefalinger, kan du reducere din belastning på klimaet med op til 25 procent i forhold til en danskers gennemsnitlige kost.

Det skyldes, at der er brugt rigtig mange grøntsager og ikke så meget kød. Det har en stor og positiv betydning for klimaet.

2. Spis mindre kød

Skift en stor del af kødet ud med flere grøntsager. Når du vælger kød, så spis mere kylling og fisk og mindre af det røde kød fra for eksempel køer og lam.

Spiser du den mængde kød, som er anbefalet med Madpyramiden, kan du reducere din klimabelastning fra dit kødforbrug med op til ca. 25 procent set i forhold til en danskers gennemsnitlige kost.

3. Vælg lyst kød frem for mørkt kød

Kyllinge- og svinekød belaster klimaet mindre end eksempelvis oksekød.

Man bruger nemlig mindre foder pr. kilo kød, og drøvtyggere som køer prutter og bøvser metan. Metan er en klimagas, som er 25 gange så kraftig som CO2.

I Madpyramidens madplaner er der oksekød på menuen én gang på 14 dage.

4. Spis bønner, linser og kikærter

Bælgfrugter som bønner, linser og kikærter belaster klimaet næsten 50 gange lavere end oksekød.

Derfor er det et godt klimavalg at erstatte kødet helt eller delvist med bønner, linser, kikærter eller andre bælgfrugter.

Bælgfrugter indeholder også en masse gode næringsstoffer, som din krop har brug for.

5. Spis flere grøntsager

Grøntsager er den type fødevarer, som belaster klimaet mindst. Vælg flere af de grove grøntsager som rødder, kål, bønner og linser.

6. Spis frilandsgrøntsager i sæson

Spis grøntsager fra friland, og når de er i sæson. Grøntsager, som er dyrket på friland, er bedre for klimaet end grøntsager, som er dyrket i drivhus.

Der skal store mængder energi til at opvarme et drivhus, og derfor belaster grøntsager, som er dyrket på friland, klimaet mindst.

7. Spis kartofler og pasta i stedet for ris

Ris har en højere CO2-belastning end pasta og kartofler.

Spiser du pasta, så vælg fuldkornsvarianten. Så får nemlig du flere vitaminer, mineraler og en bedre mæthedsfornemmelse.

Kartofler ligger nederst i Madpyramiden, så spis mange kartofler. 

8. Undgå madspild

Lav ikke mere mad, end du kan spise. Er der alligevel rester tilovers, så frys dem ned og spis dem på et senere tidspunkt. Du kan også tage rester med til frokost dagen efter.

9. Drik vand fra hanen

Vand fra hanen er langt mindre CO2-belastende end eksempelvis vand fra køledisken, juice, sodavand eller øl og vin.

Vidste du, at det kræver 1500 gange så meget energi at producere flaskevand end vand fra en vandhane?

10. Tag din cykel eller gå, når du køber ind

Det er ikke kun produktionen af den mad, du spiser, der belaster klimaet.

Hvis du for eksempel kører 5 kilometer i bil for at købe 1 kilo svinekød – og hjem igen – har du fordoblet svinekødets aftryk på klimaet.

Gør din transport til dine indkøb klimavenlig – og tag derfor hellere cyklen eller gå. Så får du både rørt dig, og du gør klimaet en tjeneste.