Frugter og bær

Hvor meget skal jeg spise?
Spis 300 gram frugt hver dag , men ikke mere. I stedet for et stykke frugt kan du drikke et glas juice. Fire til tiårige børn skal spise 150-250 gram frugt hver dag. Jo ældre børn er, jo mere frugt skal de spise. 

Læs, hvordan du kan spise nødder og mandler som en del af din kost.


300 gram – hvor meget er det?
300 gram kan for eksempel være et æble, en banan og halvanden deciliter vindruer

150-250 gram – hvor meget er det?
150-250 gram kan for eksempel være et æble og en banan

Hvordan kan jeg spise frugt i løbet af dagen?
•    Morgenmad:
Om morgenen kan du bruge frugter og bær på din morgenmad for eksempel pære, æble, banan, mandarin, hindbær, jordbær, melon


•    Frokost:
Til frokost kan du bruge frugt som pålæg på brød for eksempel banan, jordbær, kiwi eller æble
Du kan også bruge frugt som dessert til frokosten


•    Aftensmad:
til aftensmad kan du bruge frugter og bær i salaten eller i den varme ret, for eksempel æbler, pærer, mango. Du kan også spise frugt som dessert eller som tilbehør for eksempel frugtsalat, frugtgrød, kompot


•    Mellemmåltider:
Til mellemmåltiderne kan du spise frugt og bær som en hurtig og nem snack

Hvad er et stykke frugt?
Et stykke frugt kan for være: Et æble, en pære, en lille appelsin, en banan, en fersken, et glas frugtjuice, en nektarin, en stor båd melon, halvanden deciliter friske eller frosne bær, halvanden deciliter vindruer, to skiver ananas, to friske figner, to kiwi, to klementiner eller mandariner, fem blommer, en halv mango eller en halv grapefrugt

Hvilke frugter skal jeg vælge?
Spis forskellige slags frugter i løbet af ugen, for der er forskellige vitaminer og mineraler i frugterne.
Både friske og frosne frugter er sunde.

Frugt og ernæring
Frugt er fattig på fedt og kalorier, og indeholder næsten alle vitaminer og mineraler, blandt andet C-vitamin, E-vitamin og kalium. Frugt indeholder også kostfibre. Fordi frugt er fattig på kalorier og rig på vitaminer, mineraler og fibre, skal frugt fylde meget i en sund kost.

Juice indeholder vitaminer og mineraler, men også meget sukker i form af frugtsukker. Faktisk indeholder juice lige så meget sukker som saftevand og sodavand. Juice mætter dårligere og er mere energitæt end frugter og bær. Derfor skal juice kun være en lille del af en sund kost.

Frugt og klima
Spis friske frugter og bær fra sæsonen. Frugt har generelt et lille klimaaftryk på under et halvt kilo CO2 ækvivalenter pr kilo produkt. Danske pærer og æbler har det mindste klimaaftryk, men mange importerede frugter, som appelsin, kiwi og fersken er også gode valg. Selvom frugten kommer langvejs fra, er transporten med skib ofte så effektiv, at det ikke er en stor klimabelastning.  Frosne frugter og bær påvirker også klimaet lidt mere end friske, fordi det koster energi at fryse.