Frø/kerner

Hvor meget skal jeg spise?
Spis en til halvanden spiseskefuld frø/kerner om ugen. Det er nok. Du kan bruge frø og kerner som drys på brød, bagværk, salater engang imellem.
 
Hvilke frø/kerner skal jeg vælge?
Det er fint at veksle mellem for eksempel pinjefrø, sesamfrø og græskarkerner. Vælg ikke hørfrø eller solsikkekerner, hver gang du spiser frø og kerner. Hørfrø og solsikkekerner indeholder store mængder cadmium. Cadmium er et tungmetal, der bliver opkoncentreret i kroppen. I store mængder kan det skade nyrerne. Andre frø som sesamfrø, pinjefrø, pinjekerner, græskarkerner og birkes indeholder også cadmium, men i meget mindre mængder end hørfrø og solsikkefrø. Knus ikke hørfrø, for det danner blåsyre, der er giftig.

Frø/kerner og ernæring
Frø og kerner har et højt indhold af kostfibre, og et højt indhold af fedt, især det sunde umættede fedt. Fedtholdige frø og kerner indeholder blandt andet B-vitaminer og mineralerne kalium, fosfor, jern og zink.

Frø/kerner og klima
Frø og kerner har et lille klimaaftryk, omkring et til to kilo CO2 ækvivalenter pr. kilo. Fordi vi kun skal spise frø og kerner i meget små mængder, som en til halvanden spiseskefuld om ugen, har de kun en lille betydning for kostens samlede klimaaftryk.