Fjerkræ

Hvor meget skal jeg spise?
Spis maksimum 50 gram fjerkræ om dagen. De 50 gram er i rå vægt. Hvis du steger eller på anden måde tilbereder dit kød eller spiser fjerkræ som pålæg, bliver mængden mindre, cirka 35 gram om dagen. På ugebasis svarer det til cirka 350 gram fjerkræ i rå vægt og 250 gram fjerkræ i tilberedt vægt.

350 gram – hvor meget er det?
I rå vægt (pålæg undtaget) svarer 350 gram på ugebasis for eksempel til:

1. Et kyllingebryst
    Et andelår
    En hel skive rugbrød med pålæg 

2. Et halvt andebryst
    To kyllingelår
    To hele skiver rugbrød med pålæg

3. En kalkunschnitzel
    Et helt kyllingelår
    Tre hele skiver rugbrød med pålæg

Hvad skal jeg vælge når jeg vælger fjerkræ?
Fjerkræ er som hovedregel magert. Det vil sige, at det indeholder mindre end ti gram fedt pr 100 gram. Derfor kan du vælge den type fjerkræ, du bedst kan lide. Men spis gerne forskellige typer af fjerkræ.

Fjerkræ og ernæring
Fjerkræ er en god kilde til protein og indeholder blandt andet B-vitaminer og mineralerne kalium og fosfor. And, gås og vilde fugle som duer er også gode kilder til jern.

Brystkød uden skind fra kylling, kalkun og and indeholder mellem et og fire gram fedt pr 100 gram råt kød, mens kødet fra lårene uden skind indeholder lidt mere fedt, mellem to og otte gram fedt pr 100 gram. Fjerkræ uden skind er fedtfattigt, mens skindet kan indeholde meget fedt. Derfor skal du primært spise fjerkræ uden skind.

Fjerkræ og klima
Vælg lyst kød som fjerkræ frem for rødt kød som oksekød.  Fjerkræ har et meget mindre klimaaftryk end rødt kød. Fjerkræ behøver langt mindre foder pr kilo kød for at vokse end en okse, fordi fjerkræ bruger deres foder mere effektivt. Klimaaftrykket fra kylling er omkring tre kilo CO2 ækvivalenter pr kilo produkt, mens oksekød har et klimaaftryk på omkring tyve kilo CO2 ækvivalenter pr kilo produkt.