Skip to the content

persillerod

Kendetegn

Persilleroden er hvid, og ligner pastinakken, men pastinakken har en dyb rand i toppen mellem rod og stilk, som persilleroden ikke har. Hvis du vil kende forskel, så husk reglen: Pastinakken skal ned med nakken.

Ernæring

Persillerod har et kostfiberindhold på 4,3 gram pr 100 gram. Persilleroden er derfor en grov grøntsag og ikke en fin. Persillerod indeholder blandt andet vitaminerne A, E og B-vitaminet folat, og mineralet kalium.

Anvendelse

Skyl og skræl persilleroden. Spis persillerod rå, dampet, kogt, bagt eller til suppe. Den har en mild persillesmag og er knap så sød og krydret som pastinakken.

Opbevaring

Tag persillerødderne ud af posen og put dem i en plastikboks. Opbevar dem i grøntsagsskuffen i køleskabet, så holder de sig bedst.

Sæson

September-marts

Aftensmad

Salat af rødder, sprøde baconkiks og skyrdip. Hertil let ristet torsk

Husk at spise fisk flere gange om ugen. Varier mellem fed og mager fisk. Torsk er en mager fisk...

Mellemmåltid

Grøntsager med krydderurtedip

Grove grøntsager med lidt krydderurtedip smager godt og stiller sulten inden frokosten. Vælg gr...

Mellemmåltid

Råmarinerede rødder på rugbrød

Brug marinerede grøntsager som pålæg på rugbrød - det er både lækkert og mættende.