Skip to the content

grønkål

Kendetegn

Grønkål har store, grønne og krusede blade.

Ernæring

Grønkål har et højt indhold af kostfibre, 6,2 gram pr 100 gram. Grønkål er derfor en grov og ikke en fin grøntsag. Grønkål har et højt indhold af A-vitaminet beta-caroten, B-vitaminet folat og C-vitamin, og mineralerne kalium, calcium. Grønkål indeholder også mineralet jern.

Anvendelse

Spis grønkål rå, kogt eller stuvet. Rester af mad med grønkål må gerne varmes op igen, hvis retten har været kølet hurtigt ned og maden bliver varmet grundigt igennem.

Opbevaring

Opbevar grønkål i en plastikpose i køleskabet. Fennikel kan fryses: Hak grønkålen groft og blancher den i ca. 2 minutter. Lad kålen dryppe af i et dørslag og frys den så i en frysepose.

Sæson

August - februar

Frokost

Pastasalat med porre, græskarkerner og grønkål

Spis efter sæson. Porre og grønkål er eksempler på grøntsager, der er i sæson om vinteren. Husk...

Aftensmad

Kornotto med gulerødder og grønkål.

Dejlig vegetarisk kornotto med skøn smag. Perfekt til hverdagen.