Skip to the content

agurk

Kendetegn

En god agurk skal være mørkegrøn og blank. Vælg ikke blege, bløde og plettede agurker.

Ernæring

Agurken har et lavt indhold af kostfibre, 0,7 gram pr 100 gram. Derfor er agurk er en fin og ikke en grov grøntsag. Agurken indeholder blandt andet B-vitaminet folat og mineralet kalium.

Anvendelse

Du kan spise agurk rå, saltet, syltet eller med fars i. Brug den som fyld i grønne salater eller tzatziki.

Opbevaring

Opbevar agurk på køkkenbordet eller i et køligt skab. Agurk skal ikke i køleskab, da den får køleskader, hvis den opbevares for koldt. Agurk bør ikke opbevares sammen med f.eks. tomater, æbler eller citrusfrugter. Det nedsætter holdbarheden.

Sæson

Maj-september

Mellemmåltid

Gulerod, æble og agurk

Lidt grønt og frugt om formiddagen stiller den lille sult. Samtidig er grønt og frugt fyldt med...

Mellemmåltid

Grøntsager med jordskokke-guacamoledip

Kogte, blendede jordskokker med avokado bliver til en lækker cremet dip til de sprøde grøntsage...

Frokost

Salat med hele korn, agurk, nødder og friske urter

Spis fuldkorn, også til frokosten. Nødderne giver knas og sundt fedt til salaten.