Skip to the content

solbær

Kendetegn

Solbær er små, runde, sorte bær med en blårød saft. Solbær har karakter og kant. Børn og barnlige sjæle kan blive helt forskrækkede over den skarpe solbærsmag. Vi danskere vil ikke altid udfordres, så vi indtager mest solbær som saft. Svenske kødboller ville ikke være det samme uden tyttebær. Hvorfor ikke genopfinde solbærret til flæskesteg, på sommerens salater med spinat eller som skønt, gammeldags solbærsyltetøj, der løber ned ad fingrene. Prøv en håndfuld solvarme solbær direkte fra busken og oplev smagskræfterne. Der er god grund til at skovle solbær i sig. Engelske frugtavlere har lanceret solbærret som superfrugt nr. 1, altså den frugt, der indeholder flest sunde næringsstoffer. Også danske forskere har rettet luppen mod solbærret. Det har meget højt indhold af antioxidanter og er en stor kilde til C-vitamin, som også er en antioxidant. Laboratorieforsøg indikerer, at solbær virker forebyggende på hjerte-kar-sygdomme og kræft.

Anvendelse

Brug solbær som rystebær, til marmelade, gelé, kompot, grød og i bagværk. Ernæring Solbær indeholder blandt andet A-vitaminet beta-caroten, C-vitamin, E-vitamin og mineralerne kalium, jod og selen.

Opbevaring

Solbær smager bedst, når de ikke har været i køleskabet og skal helst spises straks. Kom dem i køleskabet, hvis de skal holde lidt længere, men tag dem ud ca. 1 time inden de skal spises, så smager de af mere. Husk at fjerne stødte og dårlige solbær inden opbevaring. Solbær fryses og anvendes til f.eks. marmelade eller smoothies. Fjern stilkene inden frysning, og drys dem evt. med sukker, så de kan skilles ad. Frys solbær i en frysepose.

Sæson

Høstes i Danmark: Juli-august.