Skip to the content

jordbær

Kendetegn

Røde, røde og bløde.

Ernæring

Jordbær indeholder blandt andet A-vitamin, E-vitamin, B-vitaminet folat og mineralet kalium.

Anvendelse

Skyl jordbær med stilk, ellers trænger vandet ind i bærret. Spis jordbær som de er, eller brug dem i salater, på yoghurt, i smoothies, til desserter, grød, saft eller syltning. Jordbær har en sød og karakteristisk smag. Skyl først jordbær, lige inden de skal spises.

Opbevaring

Sæt dem ikke i køleskabet, hvis du vil spise dem friske. Jordbær smager og dufter bedst, når de har stuetemperatur. Hvis de skal gemmes til næste dag, kan du opbevare dem ved 2-6 grader i køleskabet. Så kan de holde sig i 2-3 dage. Tag dem ud af køleskabet i god tid, før du skal spise dem. Husk at fjerne stødte og dårlige jordbær inden opbevaring. Jordbær kan fryses og anvendes til f.eks. marmelade eller smoothies. Frys jordbær i en frysepose.

Sæson

Juni-juli. Frosne og importerede bær kan du få hele året.

Mellemmåltid

Saft af hindbær og jordbær

Blend en smuk saft af hindbær og jordbær, eller smut ned i dit nærmeste supermarked og køb en d...

Mellemmåltid

Saft af ferskner, jordbær og mynte

Blend en dejlig sommersaft, eller køb en god i dit lokale supermarked

Mellemmåltid

Jordbærsmoothie

Sluk tørsten i en skøn jordbærsmoothie med et frisk strejf af ingefær