Skip to the content

B9-vitamin (folat)

Hvorfor er det vigtigt at få B9-vitamin?

B9-vitamin – folat – er blandt andet er vigtigt for dannelse af røde blodlegemer.

Folat og B12-vitamin arbejder tæt sammen. Begge vitaminer er nødvendige, for at deling af celler kan ske rigtigt.

B12-vitamin er med til at aktivere folat. Hvis B12-vitamin mangler, kan folat ikke blive aktiveret. Det betyder, at cellernes deling bliver hæmmet.

B9-vitamin bliver også kaldt for folinsyre eller folsyre.

Hvad skal jeg spise for at få B9-vitamin?

Du kan få folat fra fødevarer som lever, bønner og grøntsager som broccoli, grønkål, spinat, persillerod, blomkål, asparges og rosenkål.

Kan jeg få for lidt B9-vitamin?

For lidt folat kan give blodmangel. Denne form for blodmangel kan også skyldes mangel på B12-vitamin. Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvad sygdommen skyldes, så den kan blive behandlet rigtigt.

Symptomerne på blodmangel kan være træthed, koncentrationsbesvær og hovedpine.

Det er især vigtigt, at gravide får nok folat. Mangel kan give varige skader på fosteret.

Kan jeg få for meget B9-vitamin?

Hvis du tager tilskud, så tag kun den anbefalede mængde.

Hvis du tager for meget, kan kroppens have svært ved at optage zink.

Et for højt indtag kan også skjule mangel på B12-vitamin. Folat er et vandopløseligt vitamin. Derfor skal du regelmæssigt spise fødevarer som indeholder folat – gerne hver dag.