Skip to the content

B9-vitamin – folat

Frisk spinat, kikærter, rugbrød og skæreost
Der er B9-vitamin i næsten al mad, men i noget mad er der mere B9-vitamin end i andet. Fx i spinat, kikærter, rugbrød og ost.

Hvorfor er det vigtigt at få B9-vitamin?

Din krop bruger B9-vitamin til at lave noget af den mad, du spiser, om til byggesten i kroppen.

Vitaminet er også med til at lave de røde blodlegemer i dit blod og sørge for, at dine celler deler sig normalt. B9-vitamin spiller også en vigtig rolle i dit DNA.

Det er især vigtigt at få nok B9-vitamin, hvis du prøver at blive gravid eller er gravid.

Hvis der ikke er nok B9-vitamin til fosteret i morens krop, risikerer barnet at tage skade og blive født med neuralrørsdefekt.

B9-vitamin er også kendt som folat eller folsyre.

Hvad skal jeg spise for at få B9-vitamin?

B9-vitamin findes i små doser i stort set alle fødevarer.

Ved opvarmning bliver B9-vitaminer delvist nedbrudt. Der er derfor væsentligt mere folat i fx rå frugter og grøntsager, som ikke er blevet varmebehandlet.

Særligt gode kilder til B9-vitamin er lever, bælgfrugter og grønne bladgrøntsager som spinat og grønkål. Men der er også B9-vitamin i bl.a.:

  • kød
  • fisk
  • fjerkræ
  • mejeriprodukter som ost og mælk
  • frugt
  • grøntsager
  • brød
  • pasta
  • ris
  • kartofler
  • æg

Kan jeg få for lidt B9-vitamin?

Ja, det kan du godt. Men det er sjældent, man oplever B9-mangelsygdomme hos raske danskere.

Det ser vi mest hos personer, der i forvejen lider af anden sygdom. Fx kroniske tarmsygdomme, som kan gøre det svært for tarmen at optage vitaminet, eller hvis du spiser bestemte typer medicin.

Du kan også få folatmangel, hvis du er underernæret eller har et alkoholmisbrug.

Symptomer på mangel på B9-vitamin er blodmangel, som kan give:

  • træthed
  • svimmelhed
  • nedsat kraft
  • hjertebanken
  • åndenød
  • brystsmerter

Kan jeg få for meget B9-vitamin?

Som det ser ud lige nu, er der ikke nogen studier, der viser, at du kan spise dig til skadelige mængder folsyre gennem helt almindelig mad.

Tager du derimod kosttilskud i større mængder end de anbefalede daglige doser, kan det være med til at skjule, hvis du har blodmangel pga. mangel på B12-vitamin. 

Du bør derfor altid holde dig til de daglig anbefalede mængder, hvis du tager kosttilskud. Medmindre det er ordineret af en læge selvfølgelig.

Læs mere