Skip to the content

B6-vitamin – pyridoxin

Krebs, hvidløg, brune ris og kyllingefilet
Du finder B6-vitamin i fx skaldyr som krebs og i andre typer kød som kylling. Der er også meget B6-vitamin bl.a. i brune ris og hvidløg. Frugt og grøntsager indeholder generelt ikke særlig meget B6-vitamin.

Hvorfor er det vigtigt at få B6-vitamin?

Din krop bruger B6-vitamin til at lave den mad, du spiser, om til brændstof og byggesten i kroppen.

Vitaminet er altså med til at sørge for, at du har energi til at bevæge dig, til at dit hjerte kan slå og din hjerne fungere.

Kroppen bruger også B6-vitamin til at opbygge DNA og til at vedligeholde dit immunforsvar.

B6-vitamin kaldes også for pyridoxin.

Hvad skal jeg spise for at få B6-vitamin?

Du får B6-vitaminer fra rigtig mange forskellige madvarer, både fra plante- og dyreriget.

Nogle af de største kilder til B6-vitamin er skaldyr, fisk, kød, lever og kartofler. Der findes også B6-vitaminer i frugt og grøntsager, men generelt ikke i så store mængder.

Du får fx B6-vitamin fra:

  • kød
  • fisk
  • lever
  • ost og mælkeprodukter

Og fra:

  • korn
  • pasta
  • ris
  • brød
  • havregryn
  • morgenmadsprodukter lavet på korn
  • linser
  • kikærter
  • squash
  • banan
  • hvidløg

Kan jeg få for lidt B6-vitamin?

Ja, du kan godt få for lidt B6-vitamin. Men det er meget sjældent, vi ser det hos raske danskere.

Vi får generelt dækket vores behov for vitaminet gennem vores mad, fordi B6-vitamin findes i så mange helt almindelige fødevarer.

Hvis du vælger at undvære kød og fisk i din kost, kan du i stedet hente B6-vitaminerne ved at spise masser af fuldkorn, nødder og linser eller kikærter. På den måde er du sikker på, at du får nok B6-vitamin.

Mangel på B6-vitamin ser vi sjældent hos raske danskere. Men symptomerne kan fx opstå, hvis du lider af anoreksi, har et alkoholproblem eller anden sygdom. Manglen viser sig ved:

  • depression
  • vægttab
  • maveproblemer
  • blodmangel
  • hudforandringer i ansigtet
  • kramper

Kan jeg få for meget B6-vitamin?

Ja, du kan godt få for meget B6-vitamin. Det er svært at spise sig til for meget B6-vitamin gennem helt almindelig mad.

Men hvis du spiser for meget B6-vitamin via kosttilskud over en længere periode risikerer du at lave skader på dit nervesystem.

Tag derfor aldrig en større dosis end den daglige anbefalede mængde.

Læs mere