Skip to the content

B12-vitamin – kobalamin

Laks, skummetmælk, lever og æg
Du kan kun få B12-vitamin fra animalske fødevarer som fx dem på billedet. Er du veganer eller vegetar, anbefales det derfor, at du tager et tilskud af B12-vitamin.

Hvorfor er det vigtigt at få B12-vitamin?

Din krop bruger B12-vitamin i dit nervesystem, i stofskiftet og til at danne DNA.

Kroppen bruger også B12-vitamin til at danne blodceller med. Derfor er B12-vitamin med til at forebygge blodmangel.

B12-vitamin er også kendt som kobalamin.

Hvad skal jeg spise for at få B12-vitamin?

Du får kun B12-vitamin fra fødevarer, der stammer fra dyr, altså animalske fødevarer som:

  • kød
  • fisk
  • skaldyr
  • æg
  • lever
  • mælkeprodukter som ost yoghurt og mælk

Kan jeg få for lidt B12-vitamin?

Ja, du kan godt få for lidt B12-vitamin.

Problemet opstår for det meste hos vegetarer og veganere, som spiser meget lidt eller slet ingen kød og mejeriprodukter.

Ellers er det sjældent, man oplever B12-mangel-sygdomme hos raske danskere.

B12-mangel ses mest hos personer, der i forvejen lider af anden sygdom. Fx sygdom i mavesækken, ved cøliaki, eller hvis du får bestemte typer medicin.

Symptomer på mangel på B12-vitamin:

  • lav blodprocent
  • hovedpine
  • træthed
  • følelsesløshed forskellige steder på kroppen
  • unormal gang
  • tegn på psykiatrisk sygdom
  • glat tunge

Kan jeg få for meget B12-vitamin?

Som det ser ud lige nu, er der ikke nogen studier, der viser, at du kan spise dig til skadelige mængder B12-vitamin gennem helt almindelig mad.

Tager du tilskud, bør du altid holde dig til de daglig anbefalede mængder, medmindre du har fået ordineret tilskudet af en læge.

Læs mere