Skip to the content

B1-vitamin – thiamin

Paranødder, lammekød, skinkeschnitzler og gule linser
Du finder blandt andet meget B1-vitamin i paranødder, lammekød, skinkeschnitzler og linser.

Hvorfor er det vigtigt at få B1-vitamin?

Din krop bruger B1-vitamin til at lave den mad, du spiser, om til brændstof i kroppen.

Vitaminet er altså med til at sørge for, at du har energi til at bevæge dig, til at dit hjerte kan slå og din hjerne fungere.

Hvis du er meget fysisk aktiv, gravid eller ammer, har du brug for mere B1-vitamin.

B1-vitamin kaldes også thiamin.

Hvad skal jeg spise for at få B1-vitamin?

Der findes B1-vitamin i rigtig mange forskellige fødevarer, både fra dyreriget og fra planteriget. Kød- og kornprodukter er dog de madvarer, der giver din krop allermest B1-vitamin.

Du finder blandt andet B1-vitamin i disse fødevarer fra dyreriget:

  • mælk og mejeriprodukter, fx fløde, ost og yoghurt
  • kød og pålæg
  • fisk og rogn

Fra planteriget kan du få B1-vitamin fra:

  • korn
  • pasta
  • ris
  • brød
  • havregryn
  • morgenmadsprodukter lavet på korn
  • linser
  • bælgfrugter
  • nødder
  • spinat
  • appelsiner
  • gulerødder
  • rosiner
  • tomater
  • kartofler

Kan jeg få for lidt B1-vitamin?

Ja, du kan godt få for lidt B1-vitamin. Men det er meget sjældent, man ser det hos raske danskere.

I Danmark får vi nemlig generelt dækket vores behov for vitaminet gennem vores mad, fordi B1-vitamin findes i så mange helt almindelige fødevarer.

Hvis du ikke spiser kød, kan du i stedet hente B1-vitaminerne ved at spise masser af fuldkorn, bælgfrugter og linser. På den måde er du sikker på, at du får nok B1-vitamin.

Mangel på B1-vitamin ser vi altså sjældent hos raske danskere, men symptomerne kan fx opstå, hvis du lider af anoreksi, har et alkoholproblem eller anden sygdom. Manglen viser sig ved:

  • nervebetændelse
  • skader i hjernen
  • ændret gang
  • forstyrrelser i hjerterytmen
  • svækkelse af musklerne
  • mental forvirring
  • forhøjet blodtryk
  • nedsat appetit
  • vægttab

Kan jeg få for meget B1-vitamin?

Nej, det kan du ikke. Hvis du spiser for meget B1-vitamin, vil din krop automatisk skylle det ud med urinen.

Som det ser ud lige nu, er der ikke nogen studier, der viser, at det kan være farligt at få meget B1-vitamin.

For en sikkerheds skyld bør du holde dig til de daglig anbefalede mængder, hvis du tager kosttilskud. Medmindre det er ordineret af en læge selvfølgelig.

Læs mere