Skip to the content

Skæreost

Skæreost ligger i toppen af Madpyramiden. Spar derfor på skæreosten og vælg hellere friskost. En skive skæreost om dagen er passende.

Ost indeholder meget fedt

Skæreost indeholder nogle af de samme næringsstoffer som mælk og surmælksprodukter, blandt andet B12-vitamin og mineralerne calcium og fosfor.

Ost indeholder dog også meget fedt, også selvom du vælger en mager ost. Spis derfor ikke meget ost. En skive om dagen er passende.

Hvis du spiser eller drikker omkring en ½ liter fedtfattigt mælkeprodukt om dagen, behøver du ikke spise ost for at få nok calcium. 

Hvor meget skæreost kan jeg spise? 

Du kan spise cirka en skive skæreost om dagen. Vælg en fedtfattig type med maksimum 17 gram fedt pr. 100 gram. Det svarer til maksimum 30+.

Nøglehullet kan hjælpe dig med at finde de magre oste.

Er skæreost klimavenligt? 

Spar på skæreosten og vælg friskost i stedet.

Skæreost har et klimaaftryk på omkring 11 kilo CO2-ækvivalenter pr. kilo produkt.

Klimaaftrykket for skæreost er meget større end ved mange andre mælkeprodukter, der ikke kræver lige så meget mælk til fremstillingen. Jo fastere osten er, desto mere mælk skal man bruge til at fremstille den.

................................................................................................................................................................................................

Læs mere