Skip to the content

Skæreost

Skæreost ligger i toppen af Madpyramiden. Spar derfor på skæreosten og vælg hellere friskost. En skive skæreost om dagen er passende.

Ost indeholder meget fedt

Skæreost indeholder nogle af de samme næringsstoffer som mælk og surmælksprodukter, blandt andet B12-vitamin og mineralerne calcium og fosfor.

Ost indeholder dog også meget fedt, også selvom du vælger en mager ost. Spis derfor ikke meget ost. En skive om dagen er passende.

Hvis du spiser eller drikker omkring en ½ liter fedtfattigt mælkeprodukt om dagen, behøver du ikke spise ost for at få nok calcium. 

Hvor meget skæreost kan jeg spise? 

Du kan spise cirka en skive skæreost om dagen. Vælg en fedtfattig type med maksimum 17 gram fedt pr. 100 gram. Det svarer til maksimum 30+.

Nøglehullet kan hjælpe dig med at finde de magre oste.

Er skæreost klimavenligt? 

Skæreost har et klimaaftryk på ca. 12 kg CO2-ækvivalenter pr. kg råvare*. Sammenlignet med andre mælkeprodukter er klimaaftrykket fra netop skæreost meget større. Grunden til dette er, at det kræver meget mere mælk at producere en skæreost sammenlignet med for eksempel en friskost. Jo fastere osten er, desto mere mælk skal man bruge, desto højere er klimaaftrykket.

Udover at der skal bruges mere mælk til at producere skæreost, er denne type ost også længere undervejs. Fast ost lagre i mange uger, og dette kræver store mængder strøm. Som med fastheden forholder det sig derfor også således, at jo længere osten har lagret, desto højere er klimaaftrykket.

Spar derfor på skæreosten og vælg de friske varianter i stedet, fx friskost og hytteost.

*Henrik Saxe, 2019. LCA-beregner.

................................................................................................................................................................................................

Læs mere