Snak med os


Der er mange meninger om, hvad sund mad er. Hvad synes du om `mad med madpyramiden´? Er der noget, der overrasker dig, eller som du undrer dig over? 

Vi har lukket muligheden for dialog her på siden. Hvis du har spørgsmål til os, så kontakt os via mail eller telefon.

Kommentarer

Hej!
Hvor høj en fedtprocent må skæreosten i jeres opskrifter have?
Jeg synes kun jeg kan finde én nøglehulsmærket ost (fra Cheasy) og den er meget dyr, synes jeg.
Venlig hilsen Anna

Hej Anna

Tak for din interesse for madpyramiden og vores opskrifter.
Som udgangspunkt anbefaler vi en Nøglehulsmærket skæreost. Det kommer dog an på hvor meget ost du spiser. Hvis du kun spiser ost nogle gange om ugen, kan du godt vælge en 45+ ost i tynde skiver. Bare husk også at spise masser af fuldkorn og grønt.

Mvh Malene Østergaard, mad og måltidskonsulent, Coop

hej jeg tænker om i ikke kunne lave nogle indkøbslister til jeres madplan hvor man så kunne bestemme sig for vor mange man er i husstanden af f.eks voksne/børn?

Hej Alice
Tak for din interesse for madpyramiden og hvordan man kan spise med madpyramiden. `Spis med madpyramiden´ er mere tænkt som et forslag og en visuel guide til, hvordan man KAN spise sundt og varieret. Det er derfor ikke tænkt som en egentlig madplan, om end man selvfølgelig kan gøre det, hvis man ønsker det. Vi har desværre ikke nogle færdige indkøbslister, men hvis du klikker dig ind på den enkelte opskrift, kan du se, hvilke ingredienser du skal bruge. Herfra kan du selv lave din indkøbsliste, og strege det, du i forvejen måske har i hjemmet.

Mvh Malene Østergaard, konsulent i ernæring og sundhed

Tak for en interessant blog

jeg skal opereres i gummerne og skal spise blød mad i 14 dag ca, er der nogen gode tip da jeg normalt spiser super sundt og fiberrigt?

Du skal tænke i konsistenser. Du kan for eksempel lave en dejlig blendet grøntsagssuppe eller lave havregrød eller øllebrød. Så får du stadig masser af grønt og fuldkorn. Fisk som fx torsk er en god kilde til protein og er blød i konsistensen. Håber du kommer godt gennem operationen.

Mvh Malene Østergaard, Konsulent i ernæring og sundhed, Coop

Jeg har forsøgt at gøre som du foreslår, at genindlæse siden, men det gør desværre ingen forskel. Det første mellemmåltid til dag 5 (forår) mangler stadig.

Jeg har kigget på sagen, og alle måltider kører fint. Har du prøvet at bruge en anden browser, som fx Firefox eller Chrome?
Mvh Malene Østergaard Loft, konsulent ernæring og sundhed, Coop

..undskyld, mente selvfølgelig en del måltider til efterår!

Synes virkelig det er en fin madplan. Mangler der et mellem-måltid til dag 5 forår?....og en del måltider til vinter?

Kære anonyme

Tak for din positive feedback. Vi er rigtig glade for, at du finder familiens spisekort godt og brugbart. Du kan bruge spisekortet som en madplan, du kan lade dig inspirere af de enkelte måltider, og du kan håndplukke dem, som du finder aller bedst.
Fordi der er så mange billeder, kan det tage lidt tid at loade alle billederne. Prøv at genindlæse siden, så skulle alle måltider med billeder gerne dukke frem. Du har helt ret i, at der mangler måltider til efteråret. Dem arbejder vi nemlig på lige nu, og de kommer i løbet af efteråret. Så glæd dig til masser af rustikke retter med efterårets råvarer.
Hvis du har andre spørgsmål, ideer eller feedback, er du meget velkommen til at vende tilbage.
Mvh Malene Østergaard Loft, konsulent i sundhed og ernæring, Coop

Hej

Jeg og min datter er begyndt med at spise ifølge madpyramiden, og drikker grønkål smoothis, spiser broccoli og spinat og spiser 6 stykke frugt om dagen. Vi har gjort det ugeavis og har fået tynd mave, ubehagelige gas og cramper i maven. Kan man have det dårligt ved at spise for meget grønt og frugt?

Kære anonyme
Tak for dit spørgsmål. Når man begynder at spise at mange grove grøntsager som kål, kan det godt give lidt luft i maven. Det er fordi grove grøntsager indholder mange kostfibre. Når man har spist grøntsager gennem længere tid, plejer maven at vænne sig til fibrene, og ubehag som luft og mavepine plejer at fortage sig. Det anbefales, at man spiser omkring 6 stykker frugt og grønt om dagen, hvilket man kan fordele på tre stykker frugt og tre stykker grønt. Så når I spiser 6 stykker frugt om dagen er det i overkanten. Jeres kost skal består af andet end frugt og grønt, så husk også fisk, magert kød, magre mejeriprodukter og groft brød. Det er meget vigtigt at spise varieret, for der er forskellige gavnlige stoffer i forskellige fødevarer. I er meget velkomne til at vende tilbage, hvis I har spørgsmål.
Mvh Malene, Sundhedskonsulent, Coop

Er det til at følge madpyramiden hvis man er på SU?

Kære anonyme.
Tak for din interesse for madpyramiden og Familiens spisekort. Når du spiser efter madpyramiden spiser du mest fra bunden og mindst fra toppen. I bunden finder du grøntsager, kartofler og grove kornprodukter som rugbrød og havregryn. Vælg grøntsager efter sæson og gerne de grove, så får du meget mad for pengene. Kartofler, rugbrød og havregryn er basisvarer, som du kan få til en god pris. I toppen af madpyramiden, altså det du skal spise mindst af, finder du relativt dyre råvarer som kød, fisk og fjerkræ.
Det, du ikke finder i madpyramiden, er slik, snacks, alkohol og sodavand. Dette er relativt dyre varer, så ved ikke at købe disse varer, kan du spare mange penge på dit madbudget. Så alt i alt kan du sagtens spise efter madpyramiden, når du er på SU. Hvis du har andre spørgsmål, er du meget velkommen til at vende tilbage.
Mvh Malene Østergaard, FDB

Men hvad med drikkelse?

Og tak for gode tips.

Kære Anonyme

Tak for dit indlæg. Det anbefales, at man slukker tørsten i almindeligt postevand. En voksen person har brug for ca. 1-1½ liter vand dagligt og hvis det er varmt, ved sygdom (som eksempelvis feber og diarré) eller hvis du sveder meget, skal du drikke mere. Du kan med fordel dække ¼-½ liter af dit væskebehov med mager mælk. På den måde får du samtidig dækket dit calciumbehov.

Mvh Line Lønberg, FDB

Kære Cooop.
med så mange specialister indenfor fødevarer, kan I måske fortælle mig - og andre interesserede - hvilken kost der er bedst at spise når man fået stomi- illostomi, dvs. tyktarmen er væk, og al føde nu skal gå direkte gennem tyndtarmen.
Der er sikkert nogle fødevarer der ikke er specielt gode til tyndtarmen, og andre er ret så gode, - kan man evt. komme med nogle gode råd om hvad der bedset at spise og hvilke man evt. skal holde sig fra.
med venlig hilse karl westi

Kære Karl
Tak for dit indlæg. Som udgangspunkt er det vigtigt at vi alle, også stomi-opererede, spiser en sund og varieret kost. Når det er sagt så ligger den kliniske ernæring (ernæring ved sygdom) desværre lidt udenfor vores kompetenceområde. Jeg vil foreslå dig at kigge på stomiforeningens hjemmeside copa.dk, hvor du kan finde yderligere information om kost og stomi og samtidig kan jeg anbefale dig at kontakte en klinisk diætist, som jeg er sikker på vil kunme hjælpe dig fremadrettet.
Mvh Line Lønberg, FDB

Hej vi har lige haft det i skolen og jeg synes det er totalt sejt fordi at man kan spise sundt:-)

Hej

Jeg har lige opdaget madpyramiden.dk og viskalspise.dk - og jeg synes, det ser super lækkert og tiltalende ud altsammen. Jeg tilslutter mig dog flere af de andre personers kommentarer om, at det ville være skønt med en bog med opskrifterne, som man kunne købe, eller en lettere printmetode end den nuværende, hvor man klikker på én opskrift og så kun printer den ene ud. Det ville lette brugen af opskrifterne med en bog eller mulighed for at printe f.eks. en uges opskrifter ud ad gangen. - Det ville gøre, at jeg fik brugt opskrifterne, hvilket jeg frygter, at jeg ikke kommer til med det nuværende 'design'.

På forhånd tak:o)

Bedste hilsner
Louise

Kære Louise
Tak for din konstruktive feedback. Vi er meget glade for at høre jer brugeres meninger om Familiens Spisekort og ideer til hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Vores ambition med spisekortet er, at det skal være både sjovt og nemt at lave mad, men det er ikke tænkt som en egentlig madplan. Spisekortet er tænkt som et inspirationsoplæg til, hvordan man spiser sundt med madpyramiden - med fokus på portionsstørrelser og proportioner mellem de forskellige fødevarer, således at man let kan danne sig et overblik over hvad, og hvor meget, man skal spise af de forskellige fødevarer – se evt. svaret til Jane den 22/12 - 2011. Mht. printe-opsætningen er der bestemt en pointe i, at det skal være nemt og hurtigt, så vi vil kigge på mulighederne for udskrivningen ved næste opdatering.
Hvis du har andre kommentarer eller forslag til forbedringer er du velkommen til at vende tilbage.
Mvh Line Lønberg, FDB

Hej.

Det ser helt vildt lækker ud og jeg får helt lyst til at lave det hele på én gang når jeg kigger på familiens spise kort. Kan man få matrialet tilsendt, jeg betaler gerne, eller må jeg gå den kange vej og printe?

Mvh Heidi

Kære Heidi
Tusind tak for din positive feedback. Vi er rigtig glade for at høre at du finder opskrifterne lækre og inspirerende. Vi har desværre ikke noget materiale på tryk endnu, men det er muligt at printe hver opskrift. Det gør du ved at klikke på opskriften og derefter klikke på ”print til køkkenbordet”, som du finder øverst i højre hjørne.
Mvh Line Lønberg, FDB

Hej
Jeg har lige lavet jeres fuldkornskanelsnegle, men har fundet en fejl i opskriften, der kan under ingen omstændigheder være tale om 400 gram havregryn, i må mene 4 dl? Ellers er jeg sikker på man får en meget tør dej? :)

Mvh. Julie

Kære Julie
Tak for dit indlæg. Selvom vi er meget omhyggelige med vores opskrifter, så sniger der sig nogle gange en fejl ind alligevel. Tak fordi du gjorde os opmærksom på det! Vi har nu tilrettet mængderne, så sneglene bliver lækre og luftige.
Mvh Line Lønberg, FDB

Hej
Jeres menukortet ser godt ud, men hvor er opskrifterne? Jeg kan godt se at nogle af dem ikke behøver opskrift men andre kunne da godt bruge en opskrift.
Er det evt fordi jeg bruger en iPad at jeg ikke kan åbne jeres opskrifter, eller er der ikke nogle opskrifter andet end billedet?

Hilsen Christine

Kære Christine

Tak for dit spørgsmål. Vi er glade for, at du synes om menukortet. Når du holder musen hen over billedet, skifter den lille orange trekant nederste i højre hjørne, til ”opskrift”. Når du klikker på den, kommer du over i vores opskriftssamling ’Vi Skal Spise’. Her ligger alle opskrifterne. Hvis du har forslag eller gode ideer til vores kommende sæsoner, er du velkommen til at skrive det til os.

Mvh Line

Jeres spisekort ser indbydende ud, men det irriterer mig, at jeg (tilsyneladende) ikke kan udskrive det samlet, så jeg lige har en 14 dgs madplan, det ville hjælpe mig meget til at vi fik spist endnu sundere og varieret.

Kære Jane
Der er bestemt pointe. Imidlertid er 'Familiens spisekort' ikke tænkt som en madplan. Vi har eksempelvis ikke taget højde for anvendelse af rester mv. Den beslutning har vi truffet, fordi det er de færreste, der lever slavisk efter en madplan. Spisekortet er tænkt som inspiration. Her kan man udvælge de opskrifter, som man synes om. En af de væsentligste pointer med 'Familiens spisekort' er, at man dels får en ide om, hvor meget mad man skal spise i løbet af en dag og dels få en fornemmelse af proportionerne fødevaregrupper imellem, eksempelvis at man mængdemæssigt bør spise mange flere grøntsager en kød. Man kan også vælge at sortere efter måltider. Her kan man eksempelvis får en fornemmelse af hvor meget havre, det kan være hensigtsmæssigt at spise til morgenmad over en 14 dages periode. Blot til orientering er det muligt at printe en køkkenvenlig version af den enkelte opskrift, men det har du sikkert opdaget. Såfremt du har flere forslag til vore kommende tre sæsoner, modtager vi dem meget gerne.
Med venlig hilsen Joan

Tak for en fantastisk fin madplan. Jeg savner dog lidt flere almindelige retter til brug for mine kursister, så "alt" ikke skal ændres.
Jeg synes virkelig det er en god ide som jeg vil markedsføre overalt og så krydse fingre for at der kommer lidt flere rugbrødsmadder og boller i karry agtige retter :-)
Super initiativ!
Line

Kære Line
Tak for din positive og konstruktive feedback. Det er rigtig dejligt at få feedback fra jer brugere, så vi kan gøre Familiens spisekort endnu bedre. I løbet af 2013 lancerer vi Familiens spisekort til forår, sommer og efterår, og jeg kan fortælle, at vi har som fokus at få endnu flere familiefavoritter som netop boller i karry, spagetti med kødsauce og pizza på menuen i de kommende sæsoner. Så jeg håber, at du i endnu højere grad kan bruge opskrifterne til dine kursister. Må jeg spørge hvem du underviser?
Mvh Malene, Sundhedskonsulent i FDB

Kære madpyramide.
Fantastisk flot stykke arbejde og fantastiske billeder og forslag til dagskost. Jeg synes bare det er så flot og får helt lyst til at bruge materialet i forbindelse med undervisning af borgere her i Gladsaxe Kommune, hvor jeg er ansat i Forebyggelsescenteret. Er det tanken at materialet skal udgives i papirformat eller til download for i så fald vil jeg meget gerne have et eksemplar eller to. Jeg har lige præcis brug for at demonstrere portionsstørrelser hos de fleste af de borgere jeg er i kontakt med, så det her ville være meget perfekt at kunne bruge.
Med venlig hilsen, Jørgen Lohse-Kimura.

Kære Jørgen
Tusind tak for din positive feedback. Vi er rigtig glade for at høre, at du gerne vil bruge vores materiale i dit Forebyggelsescenter - det er super at Familiens spisekort, hvor der netop er lagt vægt på proportioner og portioner, når ud til så mange borgere som muligt. I løbet af 2013 kommer der også opskrifter til forår, sommer og efterår, så der er endnu mere inspiration på vej:-) Vi har pt. ikke planer om at udgive Familiens spisekort i papirform eller som download, men tak for den gode ide, den vil jeg have i mente, når vi har lanceret alle fire sæsoner.
Mvh Malene, Sundhedskonsulent i FDB

Dette her kan jeg slet ikke bruge til noget!
Jeg har med stort besvær udregnet mit kaloriebehov, og søger nu efter et sted hvor det udregnede tal kan indtastes, som jeg kan få en madpyramide/madplan der præcis passer til mig: kvinde, midt i 50'erne, handicappet og derfor stillesiddende uden motion, overvægtig med type 2 diabetes.

Hvorfor er det ikke muligt at "bruge" sit kalorietal??
Hvorfor tager I ikke hensyn til sygdomme, som f ex diabetes?

PS: Hvorfor forklarer I ikke hvordan man - helt ned til "klik på" og flyt til - man skal spille om madpyramiden??? Det er da pokkers irriterende at man får dårlig score selv om man præcis ved hvor de enkelte madvarer skal placeres.

I glemmer at vi altså stadig er en hel del generationer, der ikke bare VED den slags. Det er ?"#¤"# for dårligt at et site som dette ikke tager hensyn til os!!!!!!

Kære anonyme.
Jeg er ked af at høre, at du ikke har haft en god oplevelse med Familiens spisekort. Familiens spisekort er udviklet til raske, normalvægtige, der gerne vil holde deres vægt. Vi har ikke lavet et spisekort til mennesker med forskellige sygdomme, som for eksempel type 2 diabetes, fordi spisekortet hviler på de officielle anbefalinger, som de 8 kostråd, hvilke henvender sig til raske mennesker, der har den vægt de gerne vil have.
Når det kommer til mad og måltider, er det svært at lave mad og portioner der passer alle. Mange har nemlige særlige behov, herunder hjertekar-patienter, diabetikere og på særlige tidpunkter i livet som småbørn, gravide, ammende og småspisende ældre. Vi har valgt at have raske og normalvægtige som målgruppe for det er den målgruppe, vi i FDB normalt henvender os til. Diabetesforeningen eller Hjerteforeningen ville have valgt en anden målgruppe. Du kan læse mere om hvem spisekortet henvender sig til her: http://madpyramiden.dk/hvem-kan-spise-efter-spisekortet
Selvom Familiens spisekort ikke er udviklet til type 2 diabetikere, er der flere principper i spisekortet, du som diabetiker kan følge: der er sparet på fedtet - særligt det mættede fedt, der er masser af grove fuldkornsprodukter som rugbrød og havregryn, masser af grøntsager - især de grove, godt med fisk, der er sparet på sukker, salt og alkohol og sidst giver spisekortet inspiration til, hvordan man kan spise varieret. Jeg vurderer umiddelbart, at du kan udgangspunkt i børneportionerne, og måske skrue lidt ned for portionerne. Hvor mange kalorier fik du regnet dig frem til at du skulle have?

Mht. spillet vil vi kigge på, hvorvidt spillet kunne være bedre forklaret.
Hvis du har andre spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen til at vende tilbage.

Mvh Malene, sundhedskonsulent i FDB

Meget varieret madplan. Det er godt at se madpyramiden udmøntet i opskrifter og planer. Dog synes jeg ikke, det umiddelbart ser ud til, at der kan "genbruges" varer. Altså sådan at man kan købe fx en bunke porrer, der så bruges hen over ugen - eller et par dage. Men jeg har ikke 100 % nærlæst kortene. Endvidere er det også svært med mellemmåltiderne/frokost, når man er af sted på arbejde. Men sådan vil det selvfølgelig altid være.
Alt i alt er det SUPER med denne inspiration.

Kære Conny

Tak for din meget konstruktive feedback. Det er virkelig dejligt at få feedback fra jer brugere, så vi kan gøre Familiens spisekort endnu bedre. Du har ret i, at der som sådan ikke er "genbrug" af råvarer. Det er fordi Familiens spisekort ikke skal forstås som en madplan, men derimod et oplæg til inspiration. "Hvordan kan sunde mellemmåltider se ud, hvordan kan jeg få spist lidt flere grøntsager i løbet af dagen" ect. Vi haft mange diskussioner om hvorvidt vi skulle lave en madplan eller et inspirationsoplæg. Konklusionen blev, at næsten ingen følger en madplan slavisk - i en travl hverdag får man ikke planlagt alting, man spiser det man lige har, man spiser hos familie, venner eller kolleger, eller måske har man bare lige lyst til noget helt andet end hvad madplanen dikterer...:-) Dog er der mange af råvarerne der går igen; gulerødder, kål, kartofler mv. Vi arbejder på at gøre mellemmåltiderne mere "to go" venlige. Det er nemlig vigtigt, at opskrifterne er lette og brugbare:-)
Mvh Malene, Sundhedskonsulent FDB

hej jeg er en pige på 12 år og jeg vil gerne tage på for jeg er for tyng
please hjælp mig
ps. hilsen den tynde pige

Kære Mette
Prøv at kigge på svarene til anonym d. 22/11. Håber du kan finde svar og inspiration her.

Mvh Malene, Sundhedskonsulent i FDB

prøv noget nyt mad

hvad er selleri og agurke salat smager det godt

det er noget som ikke smager så hvodt efter min mening men hvad hved jeg

jeg er en pige der ikke spiser nok jeg er for tynd jeg håber du kan hjælpe mig

du skal selvfølgelig tage på, men det er en dårlig ide at begynde og spise usundt, men du skal heller ikke spise slankemad bare normal mad. Du bliver faktisk nød til at skabe en ny livsstil spise sundt og variet er godt du skal også dyrke mosien du kan også gå til din læge eller sundheds plejske og tale om det. Alle menesker har en normalvækt altså den vækt de skal veje vis du kender din så brug den som et mål du skal opnå men vis den langtfra og svær og nå så start med nogle små mål hilsen Len :-).

prøv og tag lidt mere mad og prøv at tag frugt med i skolen og husk at tage madpakke med spis aldtid mogen mad og prøv med noget grøft brød til morgenmaden

Familiens spisekort er til børn og voksne, der er fysisk aktive, og som har den vægt de gerne vil have. Hvis du synes du er for tynd, og har svært ved at spise større portioner, kan du prøve at tage på i vægt på en sund måde. Spis fødevarer der indeholder en del af det sunde fedt som avocado, nødder, mandler, oliven, penautbutter og brug olie-eddike dressinger over din salat. Lidt chokolade af en god kvalitet er også godt. Selvom du er tynd, er det vigtigt at du spiser sundt og varieret. Der er nemlig ikke mange vitaminer og mineraler at hente i slik, snacks og fastfood!

jeg er også holdt op med at spise usundt jeg får måske lidt en gang imellem men eller spiser jeg kun sundt eller inten

Har prøvet at udskrive "Spis efter madpyramiden i 14 dage" - det eneste jeg fik ud af
de 14 sider var tomme sider, hvor der var skrevet "Dag 1 af 14", "Dag 2 af 14" etc.

I bedes venligst sende mig "Spis efter madpyramiden i 14 dage" pr. e-mail, så jeg
kan printe den ud (birgit.salk@gmail.com).

Allerbedst ville det jo være om disse forslag foreligger på tryk, så I kunne sende mig et eksemplar heraf.

Venter spændt på snart at høre fra jer.

Kære Birgit
Vi er glade for, at du gerne vil prøve at spise med Familiens spisekort!
Spisekortet er som sådan ikke tænkt som en kostplan. Det er mere et inspirationsoplæg til hvordan man kan spise sundt efter madpyramiden. Vi har lavet et forslag til hvordan dagene kan se ud, men du kan også selv sammensætte dine dage. Når du trykker på billedet, kommer du over på opskriften og fremgangsmåden. Her kan du så printe.
God appetit! Du må meget gerne dele dine erfaringer med at spise efter madpyramiden, det kunne være spændende at høre.

Mvh Malene, Sundhedskonsulent i FDB

En meget spændende, anderledes og flot visuel madplan. Dejligt at der er mellemmåltider og lidt til den søde tand. Vil helt sikkert afprøve flere af opskrifterne! Hvis jeg fulgte denne madplan helt, er jeg sikker på jeg ville tabe mig. Er det også hensigten?

Kære Charlotte

Tak for din feedback. Den er vi rigtig glade for!
Spisekortet er udviklet til de der er fysisk aktive i fritiden, som er normalvægtige, og som gerne vil holde deres vægt. Hvis man ikke er fysisk aktiv eller gerne vil ned i vægt, kan man skrue op for motionen og/eller ned for portionerne.
Du kan prøve at beregne dit eget behov for kalorier her http://madpyramiden.dk/kalorier og se om portionerne passer til dig. Hvis du gerne vil tabe dig, skal du spise cirka 470 kcal/2000 kJ mindre, end hvad hvad du udregner dit behov for kalorie til at være.
Håber du fik svar på dit spørgsmål. Du er meget velkommen til at vende tilbage, hvis du har andre spørgsmål.

Mvh Malene, Sundhedkonsulent i FDB

Hvor er det dejligt med en madplan man rent faktisk kan bruge til noget :O)
Ingen varer man ikke kan udtale eller finde i almindelige butikker ;O)
Så nu skal jeg bare have printet og handlet

TAK - kom endelig med flere af den slags

Kære Rikke

Vi er rigtig glade for at du finder Familiens spisekort godt og brugbart!
Familiens spisekort vil i slutningen af 2013 vise mad fra alle fire sæsoner, så der er meget mere på vej:-)

Mvh Malene, Sundhedskonsulent i FDB