Havregryn

Kendetegn

Havregryn er afskallede, valsede korn af havre.

Anvendelse

Til havregryn med mælk, havregrød, mysli, fyld i frikadeller, havregrynskugler.

Opbevaring

Gryn skal stå tørt, mørkt og ikke for varmt. Brug en lufttæt beholder eller en lukket pose. Gryn har et naturligt indhold af fedt. Når gryn bliver gamle, bliver fedtet harsk. Spis ikke harske gryn.

Ernæring

Gryn har et højt indhold af kostfibre, et lavt indhold af fedt, og indeholder ikke noget tilsat sukker.  Havregryn indeholder mange vitaminer og mineraler, blandt andet B-vitaminer som folat, og mineralerne kalium, calcium, magnesium, fosfat og jern.
Havregryn indeholder både vandopløselige og vanduopløselige kostfibre. De vandopløselige kostfibre giver en god mæthedsfornemmelse fordi de er med til at danne en slags gel i mavesækken. Gelen gør, at næringsstofferne optages langsommere i kroppen. De vandopløselige kostfibre bidrager desuden også til at sænke blodets indhold af kolesterol. 
De vanduopløselige kostfibre søger for at madens transporttid gennem tarmen ikke bliver for lang. De sørger dermed for at holde maven i gang. Fordelene ved den hurtige transporttid er også, at det nedsætter giftige stoffers kontakt med tarmvæggen. Hermed er der mindre risiko for optagelse af disse giftige stoffer, som for eksempel tungmetaller.

Opskrifter med havregryn

viewer loading recipies, please wait...