Beregn dit behov for kalorier

Find først din vægt i kilo. Sæt din vægt ind i den rigtige formel alt efter din alder og dit køn: 

  • Piger 4-10 år: 0,085 * vægt i kilo + 2,03
  • Piger 11-18 år:  0,056 * vægt i kilo + 2,90 
  • Drenge 4-10 år: 0,095 * vægt i kilo + 2,11
  • Drenge 11-18 år:  0,074 * vægt i kilo + 2,75 
  • Kvinder 19-30 år: 0,0615 * vægt i kilo + 2,08
  • Kvinder 31-60 år: 0,0364 * vægt i kilo + 3,47
  • Mænd 19-30 år: 0,064 * vægt i kilo + 2,84
  • Mænd 31-60 år: 0,0485 * vægt i kilo + 2,84 

Dette tal ganger du med din PAL-værdi. Din PAL-værdi siger noget om, hvor fysisk aktiv du er: 

  • PAL 1,3 – 1,5: Meget stillesiddende arbejde. Ingen, eller meget lidt fysisk aktivitet i fritiden.
  • PAL 1,6 – 1,7: Stillesiddende arbejde med lidt fysisk aktivitet. Lidt fysisk aktivitet i fritiden. 
  • PAL 1,8 – 1,9: Stillesiddende arbejde og regelmæssig fysisk aktivitet i fritiden. Fysisk aktivitet kan svare til en times rask gang dagligt. 

Din udregnede værdi viser dit kaloriebehov i megajoule. For at omregne til kilojoule skal du gange med 1000. For at omregne kilojoule til kalorier, skal du dividere dit kaloriebehov i kilojoule med 4,2.   

Eksempel

Anne er en kvinde på 42 år. Hun vejer 67 kilo. Anne har stillesiddende arbejde og går til dans et par gange om ugen. Derudover kan Anne i sin fritid godt lide at gå lange ture. Hun har dermed en PAL-værdi på 1,7

  • 0,0364 * 67 kg + 3,47  = 5,9 megajoule
  • Energibehov * PAL-værdi: 5,9 MJ * 1,7  = 10 megajoule 
  • Omregning fra megajoule til kilojoule: 10 * 1000 = 10.0000 kilojoule 
  • Annes kaloriebehov: 10.000 kilojoule/4,2  = 2380 kalorier 
  • Annes behov for kalorie er derfor lig portionerne for voksne. 

Find forslag til hverdagsretter

I ’spis med madpyramiden’ kan du finde inspiration til sunde og grove måltider til hele dagen og hele året. Der er både portioner til voksne og børn.