A-vitamin

A-vitamin er et vitamin, der kan opløses i fedt. Derfor hedder det et fedtopløseligt vitamin. Det betyder at vitaminet kun virker i kroppen sammen med fedt fra maden. Vitaminet findes også i fødevarer med fedt, for eksempel æggeblomme. Vitaminet bliver lagret i leveren og i fedtvæv. Derfor er det ikke nødvendigt at spise A-vitamin hver dag.

Der er to slags A-vitamin:
- Retinoider
- Karotenoider
Karotenoider kan blive omdannet til A-vitamin. Derfor bliver de også kaldt for provitamin A.

Hvad er A-vitamin godt for?
A-vitamin er blandt andet vigtigt for at huden. Og A-vitamin er vigtigt for, at slimhinderne kan danne nye celler. A-vitamin er også vigtigt for din vækst, appetit og smagssans. A-vitamin er især vigtigt for synet.

Hvad skal jeg spise for at få A-vitamin?
Det A-vitamin, der hører til retinoiderne kan du finde i animalske fødevarer som lever, leverpostej, æggeblomme, fede fisk og skaldyr.
Det A-vitamin, der hører til karotenoider kan for eksempel være beta-caroten. Det kan du finde i gulerødder, hyben, grønkål, spinat, græskar og røde peberfrugter.

Kan jeg få for lidt A-vitamin?
Mangel på A-vitamin er sjældent i Danmark. Hvis du spiser for lidt A-vitamin gennem en lang periode, kan du blive natteblind. Det vil sige, at du har svært ved at se i svag belysning. For lidt A-vitamin kan også give tør hud og et dårligere immunforsvar. Et dårligt immunforsvar giver flere infektioner.

Kan jeg få for meget vitamin A?
Især gravide skal passe på ikke at få for meget A-vitamin. Det kan give skader på fosteret. For meget A-vitamin kan også give skader på leveren. Årsagen til for meget A-vitamin er næsten altid tilskud. Derimod er det svært at spise for meget A-vitamin gennem kosten, medmindre du spiser store mængder lever gennem en lang periode. Hvis du tager tilskud, så tag ikke mere end anbefalet.