Jern

Jern er et mineral. Det bliver også kaldt et sporstof, fordi kroppen kun skal bruge nogle milligram om dagen.

Hvad er jern godt for?
Jern er en del af de røde blodlegemer. De røde blodlegemer transporterer ilt rundt i kroppen. Jern hjælper dermed til med at transportere ilt fra lungerne og ud i kroppen. Jern er også vigtigt for immunsystemet.

Hvad skal jeg spise for at få jern?
Du kan blandt andet få jern fra fødevarer som lever, kød, fisk, skaldyr, fjerkræ, bønner, linser, spinat og havregryn. Kroppen har lettere ved at optage jern fra animalske kilder som kød end fra for eksempel bønner og linser. C-vitamin kan hjælpe kroppen til at optage jern fra maden. Der er blandt andet C-vitamin i grøntsager og frugter.
Kroppen optager kun en lille del af det jern, der er i maden. Hvis din krop er i underskud af jern, er den bedre til at optage jern fra maden. Det gælder også, hvis din krop har brug for mere jern.

Kan jeg få for lidt jern?
Mange piger og kvinder mangler jern, fordi de mister blod, når de har menstruation. Bloddonorer kan også komme til at mangle jern. Hvis du mangler jern, kan du blandt andet blive mere træt, bleg og utilpas. Hvis du er i tvivl, om du mangler jern, skal du kontakte din læge. Du skal ikke tage jerntilskud, før du er blevet undersøgt.

Kan jeg få for meget jern?
Hvis du tager jerntilskud, så tag kun den anbefalede mængde. For meget jern kan give kvalme, forstoppelse eller diarre, og kroppen kan få svært ved at optage zink.