C-vitamin

C-vitamin bliver også kaldt for ascorbinsyre. C-vitamin er vandopløseligt.

Hvad er C-vitamin godt for?
C-vitamin er vigtigt for immunforsvaret, og for at kroppen kan optage jern. C-vitamin er også vigtig for at kunne danne bindevæv. C-vitamin er en antioxidant. En antioxidant er et kemisk stof, der modvirker iltning (oxidation). Antioxidanter virker ved at bekæmpe de såkaldte frie radikaler. Frie radikaler er molekyler, der er kemisk ustablie og derfor meget gerne vil koble sig på et stof og oxidere – det vil sige – ødelægge det.

Hvad skal jeg spise for at få C-vitamin?
C-vitamin kan du finde i grøntsager og frugt som hyben, persille, peberfrugt, solbær, grønkål, rosenkål, broccoli og kiwi. Kartofler giver også C-vitamin, især nye kartofler.

Kan jeg få for lidt C-vitamin?
Mangel på C-vitamin er sjælden i Danmark. Mennesker, der slet ikke spiser frugt og grønt, kan komme til at mangle C-vitamin.

Kan jeg få for meget C-vitamin?
C-vitamin er vandopløseligt. Det opløses altså i vand, og kroppen kan derfor udskille vitaminet gennem urinen, hvis du har spist for meget C-vitamin. Store mængder C-vitamin kan dog give ubehag som diarre og oppustet mave. Hvis du tager tilskud, så tag kun den anbefalede mængde.