B12

B12-vitamin bliver også kaldt for cobalamin.

Hvad er B12- vitamin godt for?
B12-vitamin er blandt andet er med til at danne blodlegemer. Derfor er B12-vitamin med til at forebygge blodmangel. B12-vitamin også vigtigt for at vedligeholde og danne nerver.
B12-vitamin og det B-vitamin, der hedder folat, arbejder tæt sammen. Begge vitaminer er nødvendige for at celledeling kan ske rigtigt. B12-vitamin er med til at aktivere B-vitaminet folat. Hvis B12-vitamin mangler, kan folat ikke blive aktiveret. Det betyder, at cellernes deling bliver hæmmet.

Hvad skal jeg spise for at få B12-vitamin?
Du kan få B12-vitamin fra fødevarer som lever, fisk, skaldyr, æg og mejeriprodukter. Vitaminet findes kun i animalske fødevarer.

Kan jeg få for lidt B12 vitamin?
Hvis du slet ikke spiser kød, fisk eller mælkeprodukter gennem flere år, kan du komme til at mangle B12-vitamin. Kroppen genbruger dog B12-vitaminet, så behovet for B12-vitamin er lavt. Derfor har vi sjældent mangel på B12-vitamin, men hvis vi mangler det, kan vi få blodmangel. Denne form for blodmangel kan også skyldes mangel på folat. Det er vigtigt at få finde ud af hvad sygdommen skyldes, så den kan blive behandlet rigtigt. Symptomerne på blodmangel kan være træthed, koncentrationsbesvær og hovedpine.

Kan jeg få for meget B12-vitamin?
B12-vitamin er vandopløseligt, og kroppen udskiller det derfor gennem urinen, hvis du har fået for meget. Kroppen regulerer også selv, hvor meget af vitaminet den optager. Jo mere B12-vitamin du får, jo mindre vil kroppen optage.